Předmět: Globální rozvojové vzdělávání

» Seznam fakult » FPE » KGE
Název předmětu Globální rozvojové vzdělávání
Kód předmětu KGE/8GV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Karvánková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Co to je globální dimenze a jak vzniklo globální rozvojové vzdělávání v České republice?; Dotazování, kritické myšlení a kritická gramotnost; Výukové strategie a nástroje pro výuku v globální dimenzi; Jak zapojit globální dimenzi do kurikula a dalších školních aktivit?; Principy globálního rozvojového vzdělávání a jeho uplatnění ve školské praxi; Integrované pojetí výuky zeměpisu; Jak může výuka zeměpisu přispívat výuce průřezových témat a naopak? Vazby zeměpisného obsahu na průřezová témata a jeho význam při utváření klíčových kompetencí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Předmět Globální rozvojové vzdělávání je svým obsahem zaměřen na rozvoj základních komunikačních, občanských a sociálních dovedností žáků, kritického myšlení a schopností spolupráce a aktivní přístup k jednotlivým problémům tzv. globální dimenze.
Způsobilosti studenta po absolvování předmětu vycházejí zejména z cílů předmětu a obsahu předmětu
Předpoklady
Nejsou. Předmět se obvykle otevírá jedenkrát za dva roky.

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška

Účast studentů na semináři - min. 80 %. Vytvoření vlastní semestrální práce zpracovávající vybrané téma globálního rozvojového vzdělávání a její prezentace v rámci semináře.
Doporučená literatura
  • BAAR, V., HOUDKOVÁ, Z. (2010):. Výchova k myšlení v globálních a evropských souvislostech: učební text k průřezovému tématu podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. ČGS, Praha, 65 s..
  • CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. (2007):. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Portál, Praha, 167 s..
  • HORKÁ, H. (2000):. Výchova pro 21. století: koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Paido, Brno, 127 s..
  • KASÍKOVÁ, H. (2004):. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Karolinum, Praha, 179 s..
  • LEWIS, G., BEDSON, G. (2006):. Games for children. Oxford University Press, Oxford, 148 s..
  • MOREE, D., JANSKÁ, I. (2008):. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Člověk v tísni, Praha, 110 s..
  • PIKE, G., SELBY, D., CAHA, M. (2000):. ní a hry pro globální výchovu 1. Portál, Praha, 253 s..
  • PIKE, G., SELBY, D., CAHOVÁ, M., CAHA, M. (1994):. Globální výchova. Grada Publishing, Praha, 322 s..
  • VERNER, P. (2007):. Mediální výchova: průřezové téma. Albra, Úvaly, 106 s..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr