Předmět: Matematické myšlení v praxi

» Seznam fakult » FPE » KMA
Název předmětu Matematické myšlení v praxi
Kód předmětu KMA/EIPM1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hašek Roman, Mgr. Ph.D.
  • Pech Pavel, prof. RNDr. CSc.
  • Petrášková Vladimíra, doc. RNDr. Ph.D.
  • Samková Libuše, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je rozdělen do čtyř tříhodinových bloků, každý z nich je vyučován jiným vyučujícím: 1) Concept Cartoons. Budování elementárních základů matematického myšlení je představeno prostřednictvím tzv. Concept Cartoons. Účastníci absolvují skupinovou práci s obrázky Concept Cartoons. 2) Role čísel v našem životě. Každý den našeho života se potkáváme s matematikou prostřednictvím různých čísel a jejich vlastností. V tomto bloku se účastník prakticky seznámí s rolí čísel v jeho životě, např. prvočísel nebo základních matematických konstant. 3) Geometrie reálného života. Nedílnou součástí praxe je geometrie. V technické praxi i v jevech přírody se často uplatňují základní geometrické principy, které navíc, často nečekaně, zasahují i do jiných oblastí matematiky. Účastníci se seznámí např. s izoperimetrickou nerovností, AG nerovností, Fibonacciho posloupností a s jednoduchými vizuálními důkazy některých geometrických vlastností. 4) Finanční gramotnost. Poslední část je věnovaná finanční gramotnosti. Účastníci se v ní zaměří na historii peněz a vývoj měnových systémů v kontextu 20. století. S využitím elementární matematiky si prakticky vyzkouší tvorbu cen, rodinného rozpočtu a seznámí se s principy úrokování.

Studijní aktivity a metody výuky
Práce s textem (učebnicí, knihou), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Individuální konzultace s vyučujícím, Flipped classroom
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na praktické použití matematických metod. Účastník se nejprve formou konkrétních aktivit seznámí s podstatou matematického myšlení a metodami jeho rozvoje. Poté na konkrétních situacích z reálného života použije vybrané a pro praxi klíčové matematické postupy. Vystačí při tom se základními znalostmi středoškolské matematiky. Cestu k modelování a řešení reálných problémů mu v případě potřeby zprostředkuje intuitivně ovládaný počítačový software nebo mobilní aplikace. Předmět je rozdělen do čtyř bloků, jejichž zaměření sahá od metod rozvoje základních postupů matematického myšlení, přes uplatnění principů teorie čísel a geometrie při řešení reálných situací, až po aplikaci matematických metod při řešení obvyklých finančních situací.
Účastník se nejprve formou konkrétních aktivit seznámí s podstatou matematického myšlení a metodami jeho rozvoje a prostřednictvím řešení konkrétních situací z reálného života si osvojí použití vybraných a pro praxi klíčových matematických postupů.
Předpoklady
Běžná znalost středoškolské matematiky. Schopnost komunikovat, číst a psát v angličtině.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Kombinovaná zkouška, Seminární práce

Aktivní účast na výuce. Vytvoření seminární práce. Absolvování zkoušky formou řešení konkrétního úkolu z obsahu předmětu.
Doporučená literatura
  • Plus magazine.. living mathematics [online]..
  • The 10 Most Important Numbers In The World. Business Insider [online]..
  • ARTHUR, C. J. Financial literacy education: Neoliberalism, the consumer and the citizen.. Rotterdam, 2012.
  • BOGOMOLNY, A. Cut The Knot: Interactice Mathematics Miscellany and Puzzles [online]..
  • CAPINSKI, M. & ZASTAWNIAK, T. Mathematics for finance: An introduction to financial engineering.. London: Springer., 2008.
  • DEVLIN, K. Introduction to Mathematical Thinking [online]. 2012.
  • KIRKBY, D. Go Further With Investigations.. London: HarperCollins Publishers, 1996.
  • KIRKBY, D. More Investigations.. London: HarperCollins Publishers, 1995.
  • STACEY, K. et al. Specific mathematics assessments that reveal thinking. Smart tests research and development project [online]..
  • ULM, V. (ED.). Inquiry-based mathematics education for gifted children in primary school.. Augsburg: University of Augsburg, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr