Předmět: Didaktizace literárních textů

» Seznam fakult » FPE » KNJ
Název předmětu Didaktizace literárních textů
Kód předmětu KNJ/0DLT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pecka Zdeněk, doc. Dr. phil.
  • Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Text a textová kompetence, čtenářská gramotnost v němčině na úrovni A1 - A2 podle SERR a Profile Deutsch 2. - 3. Didaktické zásady práce s textem s ohledem na zvolený cíl výuky 4. - 6. Práce s literárním textem ve výuce němčiny 7. Dramatizace textu 8. Práce s dramatickým textem 9. Text jako východisko k nácviku poslechu s porozuměním 10. Text jako východisko k nácviku mluvení 11. Text jako východisko k nácviku psaní - zejména psaní tvořivého 12. Text jako východisko k nácviku čtení s porozuměním - strategie čtení 13. Text jako východisko k nácviku pohotových reakcí v různých komunikačních situacích

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Disciplína Didaktizace literárních textů navazuje na Úvod do profesní praxe III a IV a na Didaktiku 1-3. V centru pozornosti je v tomto semestru text jako východisko k nácviku řečových dovedností (poslechu s porozuměním, mluvení, psaní - zejména psaní tvořivého a čtení s porozuměním. U literárních textů je navíc pozornost zaměřena na jejich funkce estetické. Cílem předmětu je naučit studenty vybírat texty (dialogy, monology, věcné i literární) vhodné pro výuku na 2. stupni ZŠ a didaktizovat je s ohledem na zvolené cíle výuky. Nedílnou součástí výuky je též dramatizace nedramatických textů a práce s texty původně dramatickými.

Předpoklady
Znalosti německého jazyka na úrovni B2.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích, průběžné vypracovávání zadávaných úloh, vypracování seminární práce. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce.
Doporučená literatura
  • ENDE, Karin2013. Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. .
  • HOLL, Edda. Sprach-Fluss: Theaterübungen für Sprachunterricht und interkulturelles Lerne. Ismaning.
  • SCHMÖLZER-EIBINGER, Sabine. Lernen in der Zweitsprache : Grundlagen und Verfahren der Förderung von Textkompetenz in mehrsprachigen Klassen. Tübingen. 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr