Předmět: Didaktika němčiny 1

» Seznam fakult » FPE » KNJ
Název předmětu Didaktika němčiny 1
Kód předmětu KNJ/0DNZ1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Fiala Jan, RNDr. et PhDr. Ph.D.
  • Hofmannová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení jazykových prostředků a jejich role ve výuce cizích jazyků - shrnutí poznatků z disciplíny Úvod do pedagogické praxe III a IV. Cíle výuky němčiny na 2. stupni ZŠ 2. Gramatika jako jazykový prostředek ve výuce němčiny - vymezení základních pojmů, 3. Způsoby prezentace gramatického učiva - deduktivní x induktivní postup 4. Progrese gramatického učiva, gramatické učivo ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky - úroveň A1 - B1, práce s chybou 5. Typologie a tvorba gramatických cvičení, analýza učebnic 6. - 8. Interkulturní komunikační kompetence - vymezení základních pojmů, role učitele a role žáka, interkulturní standardy, průřezová témata ve výuce němčiny 9. - 10. Projektová výuka, její cíle, plánování, fáze, výsledné produkty 11. - 13. Specifické poruchy učení a jejich projevy ve výuce němčiny, podpůrná opatření, individualizace a diferenciace výuky, typologie cvičení

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Individuální konzultace s vyučujícím
Výstupy z učení
Disciplína Didaktika němčiny 1 navazuje na Úvod do profesní praxe III a IV, který studentky a studenti absolvovali ve třetím ročníku bakalářského studia. Cílem předmětu je osvojení základních didaktických teoretických znalostí a získání metodicko-didaktické kompetence pro výuku cizího jazyka v oblasti gramatiky s ohledem na cílovou skupinu žáků 2. stupně ZŠ. Důraz je kladen dále na otázky spojené s rozvojem interkulturní komunikační kompetence a projektové výuky. Na závěr kurzu se pozornost přesune k problematice výuky němčiny u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Na konci tohoto předmětu jsou studenti a studentky schopni přiměřeně věku žáků nacvičovat německou gramatiku, identifikovat, opravovat a hodnotit chyby žáků. Dále jsou schopni smysluplně rozvíjet interkulturní komunikační kompetence žáků, dokážou senzibilizovat žáky pro zacházení s "cizími" kulturami, plánovat a realizovat projektovou výuku. Ví si rady s výukou žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, umí nalézat a uplatňovat vhodné strategie výuky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Průběžné hodnocení

Aktivní účast na seminářích, průběžné vypracovávání zadávaných úloh, vypracování seminární práce. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
Doporučená literatura
  • Aktuální učebnice němčiny pro 2. stupeň ZŠ..
  • Gemeinsamer europäischer Refrenzrahmen für Sprachen. Langenscheidt 2002. Dostupné z http://www.europaeischer-referenzrahmen.de/.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2. české vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1425-2..
  • FUNK, Hermann a Karin ENDE. Aufgaben, Übungen, Interaktion. München: Klett-Langenscheidt, 2014. Deutsch lehren lernen. ISBN 978-3-12-606968-7.. München, 2014. ISBN 978-3-12-606968-7.
  • FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 1991. 160 s. ISBN 9783468496790.. Berlin, 1991. ISBN 9783468496790.
  • Glossar. : Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte. München: Klett-Langenscheidt, 2015. Deutsch lehren lernen. ISBN 978-3-12-607009-6..
  • Heringer, Hans Jürgen. Interkulturelle Kommunikation: Grundlagen und Konzepte. 5., durchgesehene Auflage. Tübingen: A. Francke Verlag, 2017. utb. ISBN 978-3-8252-4815-4.. 5., durchgesehene Auflage. Tübingen : A. Francke Verlag, 2017. ISBN 978-3-8252-4815-4.
  • JANÍKOVÁ, Věra a Camilla BADSTÜBNER-KIZIK. Linguistic Landscapes und Fremdsprachendidaktik. 1. vyd. Berlin et al.: Peter Lang, 2018. 359 s. Possener Beiträge zur Angewandten Linguistik, svazek 10. ISBN 978-3-631-77028-3..
  • Koeppel, Rolf. Deutsch als Fremdsprache - spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2016. ISBN 978-3-8340-1588-4.. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Baltmannsweiler : Schneider Verlag Hohengehren, 2016. ISBN 978-3-8340-1588-4.
  • SCHROLL-MACHL, Sylvia a Ivan NOVÝ. Perfekt geplant und genial improvisiert: Erfolg in der deutsch-tschechischen Zusammenarbeit. München: Hampp, 2008. ISBN 978-3-86618-202-8.. München, 2008. ISBN 978-3-86618-202-8.
  • SPECHT, Franz et al. Zwischendurch mal .. Landeskunde: Niveau A2-B1 : Deutsch als Fremdsprache. Ismaning: Hueber Verlag, 2012. ISBN 978-3-19-301002-5..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr