Vyučující
|
-
Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Fiala Jan, RNDr. et PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psaní jako produktivní řečová dovednost - cíle výuky ve vztahu k RVP ZV a SERR 2. Psaní jako proces 3. Tvořivé psaní, psaní orientované na produkt 4. Didaktika chyby - vymezení pojmu, typologie chyb 5. - 7. Identifikace chyb a způsoby reakce na chyby žáků, oprava písemných prací 8. - 9. Zkoušení a testování, typy, typologie a tvorba testových úloh 10. Standardizované zkoušky z němčiny jako cizího jazyka, kritéria pro sestavení standardizovaných úloh 11. - 13. Hodnocení žákova ústního a písemného projevu, sebehodnocení, práce s portfoliem, evaluace výuky 14. Závěrečná evaluace výuky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Disciplína Didaktika němčiny 3 navazuje na Úvod do profesní praxe III a IV a na Didaktiku němčiny 1 a 2. V centru pozornosti je v tomto semestru písemný projev ve výuce němčiny, práce s chybou, zkoušení a testování žáků a hodnocení jejich výkonu. Cílem předmětu je naučit studenty a studentky vybírat vhodné impulsy pro nácvik písemného projevu žáků, seznámit je s procesní složkou psaní, poskytnout jim vhled do problematiky chyby, ústního a písemného zkoušení a hodnocení výkonů žáků. Cílem výuky je rozvoj oborově didaktické kompetence v oblasti testování a schopnost aplikace do edukační praxe.
Po absolvování tohoto předmětu jsou studenti a studentky schopni rozvíjet písemný projev žáků. Umí rozpoznat, identifikovat a opravit různé typy chyb. Umí vytvářet vlastní písemné testy, umí zkoušet, opravovat písemné práce a hodnotit žákovy výkony.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Sebereflexe
Aktivní účast na seminářích, průběžné vypracovávání zadávaných úloh, vypracování seminární práce. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
Aktuální učebnice němčiny pro 2. stupeň ZŠ..
-
GROTJAHN, Rüdiger a Karin KLEPPIN. Prüfen, Testen, Evaluieren. DLL: Fort- und Weiterbildung weltweit. München: Klett-Lagenscheidt, 2015. ISBN 978-3-12-606970-0..
-
HÄUSSERMANN, Ulrich a Hans-Eberhard PIEPHO. Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache :Abriß einer Aufgaben- und Übungstypologie. München: Iudicium, 1996. 528 s. ISBN 3-89129-269-4..
-
KLEPPIN, Karin. Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin: Langenscheidt, 1998. 152 s. ISBN 3468496567..
-
Koeppel, Rolf. Deutsch als Fremdsprache - spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2016. ISBN 978-3-8340-1588-4.. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Baltmannsweiler : Schneider Verlag Hohengehren, 2016. ISBN 978-3-8340-1588-4.
-
RUF, Oliver. Kreatives Schreiben: eine Einführung. Tübingen: A. Francke Verlag, 2016. 303 stran. ISBN 9783825236649..
-
STRAUSS, Dieter. Didaktik und Methodik Deutsch als Fremdsprache: eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1984. ISBN 3468494327..
|