Vyučující
|
-
Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie osvojování cizích jazyků 2. Metody výuky cizích jazyků v užším a širším smyslu v pojetí diachronním i synchronním 3. Charakteristika postkomunikačního období ve výuce cizího jazyka 4. Alternativní přístupy ve výuce cizích jazyků 5.- 6. Mnohojazyčnost, výuka němčiny po angličtině 7.- 8. Strategie výuky cizích jazyků, autonomní učení, práce s portfoliem, Evropské jazykové portfolio 10. Didaktické hry ve výuce němčiny, motivace 11. Vyučovací prostředky ve výuce němčiny, počítačem podporovaná výuky němčiny, CLIL 12. - 13. Příprava na závěrečnou zkoušku 14. Závěrečná evaluace výuky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální konzultace s vyučujícím
|
Výstupy z učení
|
Disciplína Didaktika němčiny 4 završuje výuku všech didaktických disciplín a navazuje na Úvod do profesní praxe III a IV a na Didaktiku němčiny 1, 2 a 3. Do centra pozornosti se v tomto semestru dostávají teorie osvojování cizích jazyků, metody výuky v komplexním přehledu, problematika mnohojazyčnosti, a to zejména z pohledu výuky němčiny po angličtině, strategie učení, využití médií a multimédií ve výuce němčiny a problematika her a motivace k učení se němčině. Všechna témata probíraná v tomto semestru vyžadují již poměrně fundované didaktické myšlení a dobrou orientaci v základních tématech didaktiky cizích jazyků. Cílem výuky je usouvztažnění doposud nabitých znalostí a dovedností a rozvoj didaktického myšlení studentů a studentek v souvislostech.
Po absolvování tohoto předmětu rozumí studenti a studentky faktorům, které ovlivňují učení se cizím jazykům i proces výuky. Znají základní charakteristiku aktuálního postkomunikačního období. Umí efektivně využívat znalostí, dovedností a strategií učení žáků získaných při učení se angličtině jako prvnímu cizímu jazyku. Jsou obeznámeni se současným stavem bádání v oblasti didaktiky cizích jazyků a mají rozvinuto didaktické myšlení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Sebereflexe
Aktivní účast na seminářích, průběžné vypracovávání zadávaných úloh, vypracování seminární práce. Kurz didaktiky německého jazyka je zakončen komplexní didaktickou zkouškou, při níž jsou ověřovány oborově didaktické kompetence studentů a studentek. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. K závěrečné zkoušce je nutno předložit portfolio a pedagogický deník. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
BARKOWSKI, Hans a Hans-Jürgen KRUMM. Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: A. Francke Verlag, 2010. UTB. ISBN 978-3-8252-8422-0..
-
Belke, Gerlind. Mehrsprachigkeit im Deutschunterricht : Sprachspiele, Spracherwerb und Sprachvermittlung. 3., korrig. Aufl. Hohengehren : Schneider Verlag, 2003. ISBN 3-89676-679-1.
-
BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts : natürliche Künstlichkeit : von der Muttersprache zur Fremdsprache. 2. veb. und erw. Aufl. Tübingen: Francke Verlag, 1993. 334 s. ISBN 3825215059..
-
GREIN, Marion. Neurodidaktik: Grundlagen für Sprachlehrende. Ismaning: Hueber Verlag, [2013]. Qualifiziert Unterrichten. ISBN 978-3-19-201751-3..
-
CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století (humanizace, alternativní metody, počítače). Ostrava: Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7042-157-6..
-
JANÍKOVÁ, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3512-2..
-
Koeppel, Rolf. Deutsch als Fremdsprache - spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2016. ISBN 978-3-8340-1588-4.. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Baltmannsweiler : Schneider Verlag Hohengehren, 2016. ISBN 978-3-8340-1588-4.
-
LOJOVÁ, Gabriela a Kateřina VLČKOVÁ. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0..
-
MEISTER, Hildegard a Dalia SHALABY. E-learning: Handbuch für den Fremdsprachenunterricht. München: Hueber Verlag, 2014. Qualifiziert unterrichten. ISBN 978-3-19-171751-3..
-
ROCHE, Jörg. Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik. Tübingen: A. Francke Verlag, 2013. ISBN 978-3-8252-4038-7..
-
ROCHE, Jörg. Handbuch Mediendidaktik: Fremdsprachen. Ismaning: Hueber Verlag, 2008. Qualifiziert Unterrichten. ISBN 978-3-19-021751-9..
-
SORGER, Brigitte a Věra Janíková (eds.). Mehrsprachigkeit in der Tschechischen Republik am Beispiel Deutsch nach Englisch. Brno: Tribun, 2011. ISBN 978-80-263-0203-2.
-
STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0..
|