Vyučující
|
-
Donaczi Elisabeth, M.Phil.
-
Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Kusová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu 1. Hlavní mluvní akty ve vyučování (vyvolávání žáků, používání modálních částic, kladení otázek, školní terminologie) 2. Průběh vyučování (pozdravy, seznámení se, předměty v rozvrhu, zápis do třídní knihy, prázdniny, svátky, přání, nemoci, začátek/konec práce ve výuce) 3. Jazykové prostředky při nacvičování výslovnosti, pravopisu, slovní zásoby, gramatiky, čtení/poslechu s porozuměním; jazykové a argumentační prostředky v diskusi; zadávání domácího úkolu; psaní testů, zkoušení 4. - 6. Lekce 1: Moderní život (mobilní telefony, co znamená štěstí, společenské změny v posledních desetiletích, modální slovesa v subjektivní výpovědi, slovotvorba: předpony miss-, zer-, ent- a de-) 7. - 10. Lekce 2: Turismus (lidé v hotelu, plánování cesty, práce s jednojazyčným slovníkem, podpora regionálního turismu, přípustkové a omezovací podvojné spojky, verbonominální vazby) 11. - 14. Lekce 3: Inteligence a vědomosti (nové vědecké poznatky, bajka o vráně a lišce, modální slovesa a jiné alternativy, skloňování adjektiv)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cíle Předmět "Jazyk učitele 1" je rozdělen do dvou částí. Cílem první části je poskytnout studentům strukturovaný a systematický přehled konkrétních jazykových prostředků používaných učitelem při výuce německého jazyka. V semináři budou prakticky nacvičovány níže uvedené mluvní akty, tak aby studenti byli dobře připraveni vést výuku na základních školách v němčině. Cílem druhé části je rozvoj komunikativních dovedností a jazykových prostředků na úrovni C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR). Důraz je kladen na jazyk mluvený, avšak v rámci semináře bude kultivován i jazyk psaný. Je rozvíjena slovní zásoba k uvedeným tématům. Dále je cvičena schopnost logicky a pohotově reagovat na situace běžného života. Studenti jsou také průběžně seznamováni s problematickými gramatickými či pravopisnými jevy a jsou vedeni k jejich správnému užívání nejen při diskusích či rozhovorech, ale také v rovině psané. Nedílnou součástí je též nácvik porozumění psanému textu či poslechová cvičení. Vstupní znalost je úroveň B2 podle SERR pro jazyky ve všech řečových dovednostech (produktivních i receptivních) a jazykových prostředcích. Semináře probíhají v německém jazyce.
Výstupy z učení Po absolvování semináře budou studenti schopni vést výuku německého jazyka na základních školách v německém jazyce. Dále budou schopni vést písemnou i ústní komunikaci v probraných tématech na úrovni B2+ s bohatou slovní zásobou a dobrou znalostí gramatiky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Test
Písemný test z řečových dovedností a jazykových prostředků z probraného učiva; průběžná příprava na výuku formou samostudia dle zadání vyučujícího; aktivní účast na semináři; Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
BUTZKAMM, Wolfgang. Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler.. Ismaning: Hueber Verlag, 2007. ISBN 978-3-19-011586-0.
-
PERLMANN-BALME, Michaela, Susanne SCHWALB a Magdalena MATUSSEK. Sicher! Kursbuch und Arbeitsbuch. Deutsch als Fremdsprache. Niveau C1.1.. Ismaning: Hueber Verlag, 2015. ISBN 978-3-19-501208-9.
|