Vyučující
|
-
Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Hofmannová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Kusová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Donaczi Elisabeth, M.Phil.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu 1. Pochvala a pokárání; chyba a korektura; disciplína 2. Média ve vyučování (tabule, obrázky, fotografie, grafy); technická média ve vyučování 3. Jazykové prostředky při hře 4. - 6. Lekce 4: Moje pracoviště (atraktivní zaměstnavatelé, zaměstnanci s přistěhovaleckým původem, mzda, kolegové v práci, oficiální a soukromé e-maily, podnikatelská kultura, "es" jako obligatorní a fakultativní element ve větě, slovotvorba: stupňování adjektiv) 7. - 10. Lekce 5: Umění (interpretace obrazu, malířka Olivia Hayashi, výstava "documenta", slovotvorba: předpony be- a ver-, nepřímá řeč, otázky, imperativ) 11. - 14. Lekce 6: Studium (studijní zaměření, zajímavé výsledky výzkumu, jazyk a pohlaví, studijní nabídka pro zahraniční studenty, předložky s dativem, slovotvorba: přípony u podstatných jmen)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
Předmět "Jazyk učitele 2" navazuje na předmět "Jazyk učitele 1" a je rozdělen do dvou částí. Cílem první části je poskytnout studentům strukturovaný a systematický přehled konkrétních jazykových prostředků používaných učitelem při výuce německého jazyka. V semináři budou prakticky nacvičovány níže uvedené mluvní akty, tak aby studenti byli dobře připraveni vést výuku na základních školách v němčině. Cílem druhé části je rozvoj komunikativních dovedností a jazykových prostředků na úrovni C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR). Důraz je kladen na jazyk mluvený, avšak v rámci semináře bude kultivován i jazyk psaný. Je rozvíjena slovní zásoba k uvedeným tématům. Dále je cvičena schopnost logicky a pohotově reagovat na situace běžného života. Studenti jsou také průběžně seznamováni s problematickými gramatickými či pravopisnými jevy a jsou vedeni k jejich správnému užívání nejen při diskusích či rozhovorech, ale také v rovině psané. Nedílnou součástí je též nácvik porozumění psanému textu či poslechová cvičení. Vstupní znalost je úroveň B2+ podle SERR pro jazyky ve všech řečových dovednostech (produktivních i receptivních) a jazykových prostředcích. Semináře probíhají v německém jazyce.
Výstupy z učení Po absolvování semináře budou studenti schopni vést výuku německého jazyka na základních školách v německém jazyce. Dále budou schopni vést písemnou i ústní komunikaci v probraných tématech na úrovni C1 s bohatou slovní zásobou a dobrou znalostí gramatiky.
|
Předpoklady
|
Podmínkou připuštění ke zkoušce je úspěšné absolvování předmětu Jazyk učitele 1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Test
Písemný test z řečových dovedností a jazykových prostředků z probraného učiva; ústní zkouška, průběžná příprava na výuku formou samostudia dle zadání vyučujícího; aktivní účast na semináři. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Podmínkou připuštění ke zkoušce je úspěšné absolvování předmětu Jazyk učitele 1. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
BUTZKAMM, Wolfgang. Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. 2. aktualisierte Auflage.. Ismaning: Hueber Verlag, 2007. ISBN 978-3-19-011586-0.
-
PERLMANN-BALME, Michaela, Susanne SCHWALB a Magdalena MATUSSEK. Sicher! Kursbuch und Arbeitsbuch. Deutsch als Fremdsprache. Niveau C1.1. 1. Aufl.. Ismaning: Hueber Verlag, 2015. ISBN 978-3-19-501208-9.
|