Předmět: Literatura pro děti a mládež

» Seznam fakult » FPE » KNJ
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Kód předmětu KNJ/0LIT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Pecka Zdeněk, doc. Dr. phil.
  • Kusová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-2. Literární druhy a žánry dětské literatury 3.-4. Práce s dětským literárním textem a jeho didaktizace 5.-6. Historický přehled 7.-8. Texty 18. a 19. století 10.-11. Texty 20. Století 11.-13. Texty a indermedialita v 21. století

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Tento předmět se zabývá historií, současností a didaktizací literatury pro děti a mládež v německy mluvících zemích. Po stručném historickém nástinu se práce v seminářích zaměřuje chronologicky na pohádky bratří Grimmů, pověsti, umělé pohádky (W. Hauff), knížky lidového čtení ve zpracování pro děti, Münchhausen, Die Schildbürger ,Till Eulenspiegel a další významné autory (W. Busch, Erich Kästner) a texty jako Struwwelpeter, Biene Maja včetně literatury dívčí (Emmy von Rhode: Trotzkopf). Důraz je kladen na literaturu 20. století a autory jako Ottfried Preußler, Michael Ende, Isolde Heyne, Cornelia Funke. Při hodinách se bude pracovat s kratšími texty těchto autorů. Cílem semináře je naučit se rozpoznat kvalitní literární text pro děti a mládež, umět vybrat vhodný text pro výuku němčiny a vhodně jej didaktizovat.

Předpoklady
Schopnost interpretace přečtených děl formou prezentace, orientace v dějinách německy psané literatury a v literární teorii.

Hodnoticí metody a kritéria
Kolokvium, Test, Seminární práce

Interpretace přečtených děl formou prezentace, průběžná příprava na výuku formou samostudia ze zadané povinné a doporučené literatury, aktivní účast na semináři, seminární práce, písemný test. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce.
Doporučená literatura
  • Ewers, Hans-Heino,; Seibert, Ernst. Geschichte der österreichischen Kinder- und Jugendliteratur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart. Wien : Buchkultur, 1997. ISBN 3-901052-32-1.
  • GANSEL, Carsten. Moderne Kinder- und Jugendliteratur: Vorschläge für einen kompetenzorientierten Unterricht. 4. überarb. Aufl. Berlin: Cornelsen Scriptor, 2010. ISBN 35-892-2927-6. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr