Vyučující
|
-
Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Pecka Zdeněk, doc. Dr. phil.
-
Kusová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Literární druhy a žánry dětské literatury 3.-4. Práce s dětským literárním textem a jeho didaktizace 5.-6. Historický přehled 7.-8. Texty 18. a 19. století 10.-11. Texty 20. Století 11.-13. Texty a indermedialita v 21. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Tento předmět se zabývá historií, současností a didaktizací literatury pro děti a mládež v německy mluvících zemích. Po stručném historickém nástinu se práce v seminářích zaměřuje chronologicky na pohádky bratří Grimmů, pověsti, umělé pohádky (W. Hauff), knížky lidového čtení ve zpracování pro děti, Münchhausen, Die Schildbürger ,Till Eulenspiegel a další významné autory (W. Busch, Erich Kästner) a texty jako Struwwelpeter, Biene Maja včetně literatury dívčí (Emmy von Rhode: Trotzkopf). Důraz je kladen na literaturu 20. století a autory jako Ottfried Preußler, Michael Ende, Isolde Heyne, Cornelia Funke. Při hodinách se bude pracovat s kratšími texty těchto autorů. Cílem semináře je naučit se rozpoznat kvalitní literární text pro děti a mládež, umět vybrat vhodný text pro výuku němčiny a vhodně jej didaktizovat.
|
Předpoklady
|
Schopnost interpretace přečtených děl formou prezentace, orientace v dějinách německy psané literatury a v literární teorii.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium, Test, Seminární práce
Interpretace přečtených děl formou prezentace, průběžná příprava na výuku formou samostudia ze zadané povinné a doporučené literatury, aktivní účast na semináři, seminární práce, písemný test. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce.
|
Doporučená literatura
|
-
Ewers, Hans-Heino,; Seibert, Ernst. Geschichte der österreichischen Kinder- und Jugendliteratur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart. Wien : Buchkultur, 1997. ISBN 3-901052-32-1.
-
GANSEL, Carsten. Moderne Kinder- und Jugendliteratur: Vorschläge für einen kompetenzorientierten Unterricht. 4. überarb. Aufl. Berlin: Cornelsen Scriptor, 2010. ISBN 35-892-2927-6. .
|