Předmět: Lingvistika pro učitele němčiny 1

» Seznam fakult » FPE » KNJ
Název předmětu Lingvistika pro učitele němčiny 1
Kód předmětu KNJ/0LU1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Kusová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Sociolingvistika jako vědecká disciplína, základní hypotézy, teorie a koncepty, terminologie 2. Významné jazyky v globalizovaném světě, jejich relevance a vztahy 3.-4. Němčina a její postavení ve světě, rozšíření němčiny (geografie, počty mluvčích), vztah k angličtině; jazyková situace v německy mluvících zemích (další cizí jazyky) 5.-7. Němčina jako pluricentrický jazyk - národní variety standardního jazyka, němčina jako regionální úřední jazyk, němčina jako jazyk jazykových menšin s důrazem na ČR (historie i současnost) 8. Němčina jako cizí jazyk ve světě - relevance a podpora (instituce, tendence) 9.-14. Variety současné němčiny dle různých kritérií (mediální - mluvený a psaný jazyk; funkční - hovorový jazyk, odborné jazyky, jazyk státní správy atd.; sociolekty - gender, věkově definované skupiny mluvčích, jazyk profesních či zájmových skupin; dialekty - členění, rozšíření, obliba)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Pro budoucího učitele němčiny je nezbytné chápat jazyk jako komunikační prostředek konkrétní společnosti či sociálně vymezené skupiny. Proto se studující v tomto předmětu zaměří na poznávání současné němčiny ze sociolingvistického hlediska. Získají přehled o rozšíření a postavení němčiny v současném globalizovaném světě, soustředí se také na relevanci němčiny jako komunikačního prostředku konkrétních oblastí lidské činnosti (např. hospodářství, turismus, politika apod.). Získají přehled o výuce němčiny jako cizího jazyka mimo území německy mluvících zemí a podpoře této výuky. Nedílnou součástí výuky bude také pochopení variability současné němčiny, jež spočívá ve vysoké relevanci jednotlivých variet němčiny v každodenní komunikaci. Relevantní vnímání této variability je pro budoucího učitele němčiny nesmírně důležité. Je nezbytné, aby vyučující tuto variabilitu respektoval a adekvátně ji integroval do své výuky. Přednášky a semináře probíhají v německém jazyce.
Studující budou schopni vnímat a chápat variabilitu současné němčiny natolik, aby ji byli schopni zprostředkovat ve své budoucí výuce němčiny jako cizího jazyka. Reflektují postavení němčiny jako komunikačního jazyka v německy mluvících zemích i ve světě, dokáží aktivně vnímat přítomnost dalších cizích jazyků v německy mluvících zemích a výhody či obtíže, jež jsou s touto skutečností spojené (zde i v reálné výuce DaF v rámci mezinárodních projektů realizovaných KNJ v ČR, Německu a Rakousku). Orientují se v problematice výuky němčiny jako cizího jazyka v celosvětovém kontextu a v kontextu pro němčinu významných oblastí (např. hospodářství, turismus). Mají přehled o institucích, které kvalitně podporují výuku němčiny jako cizího jazyka mimo německy mluvící země, což představuje pro jejich budoucí profesní praxi velkou výhodu.
Předpoklady
Znalost němčiny na úrovní B2 dle SERR.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní účast na výuce, průběžná příprava na výuku, zpracování seminární práce na zadané téma a ústní prezentace tématu. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
Doporučená literatura
  • Ammon, Ulrich. Die Stellung der deutschen Sprache in der Welt. Berlin, München, Boston: De Gruyter, 2015. ISBN 978-3-11-019298-8.
  • Ammon, Ulrich. Variantenwörterbuch des Deutschen: die Standardsprache in Österreich, der Schweiz und Deutschland sowie in Liechtenstein, Luxemburg, Ostbelgien und Südtirol. Berlin, New York: de Gruyter, 2004. ISBN 3-11-016575-9.
  • Löffler, Heinrich. Germanistische Soziolinguistik. 4. neu bearb. Aufl. Berlin: E. Schmidt, 2010. ISBN 978-3-503-12222-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr