Vyučující
|
-
Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Kusová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociolingvistika jako vědecká disciplína, základní hypotézy, teorie a koncepty, terminologie 2. Významné jazyky v globalizovaném světě, jejich relevance a vztahy 3.-4. Němčina a její postavení ve světě, rozšíření němčiny (geografie, počty mluvčích), vztah k angličtině; jazyková situace v německy mluvících zemích (další cizí jazyky) 5.-7. Němčina jako pluricentrický jazyk - národní variety standardního jazyka, němčina jako regionální úřední jazyk, němčina jako jazyk jazykových menšin s důrazem na ČR (historie i současnost) 8. Němčina jako cizí jazyk ve světě - relevance a podpora (instituce, tendence) 9.-14. Variety současné němčiny dle různých kritérií (mediální - mluvený a psaný jazyk; funkční - hovorový jazyk, odborné jazyky, jazyk státní správy atd.; sociolekty - gender, věkově definované skupiny mluvčích, jazyk profesních či zájmových skupin; dialekty - členění, rozšíření, obliba)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Pro budoucího učitele němčiny je nezbytné chápat jazyk jako komunikační prostředek konkrétní společnosti či sociálně vymezené skupiny. Proto se studující v tomto předmětu zaměří na poznávání současné němčiny ze sociolingvistického hlediska. Získají přehled o rozšíření a postavení němčiny v současném globalizovaném světě, soustředí se také na relevanci němčiny jako komunikačního prostředku konkrétních oblastí lidské činnosti (např. hospodářství, turismus, politika apod.). Získají přehled o výuce němčiny jako cizího jazyka mimo území německy mluvících zemí a podpoře této výuky. Nedílnou součástí výuky bude také pochopení variability současné němčiny, jež spočívá ve vysoké relevanci jednotlivých variet němčiny v každodenní komunikaci. Relevantní vnímání této variability je pro budoucího učitele němčiny nesmírně důležité. Je nezbytné, aby vyučující tuto variabilitu respektoval a adekvátně ji integroval do své výuky. Přednášky a semináře probíhají v německém jazyce.
Studující budou schopni vnímat a chápat variabilitu současné němčiny natolik, aby ji byli schopni zprostředkovat ve své budoucí výuce němčiny jako cizího jazyka. Reflektují postavení němčiny jako komunikačního jazyka v německy mluvících zemích i ve světě, dokáží aktivně vnímat přítomnost dalších cizích jazyků v německy mluvících zemích a výhody či obtíže, jež jsou s touto skutečností spojené (zde i v reálné výuce DaF v rámci mezinárodních projektů realizovaných KNJ v ČR, Německu a Rakousku). Orientují se v problematice výuky němčiny jako cizího jazyka v celosvětovém kontextu a v kontextu pro němčinu významných oblastí (např. hospodářství, turismus). Mají přehled o institucích, které kvalitně podporují výuku němčiny jako cizího jazyka mimo německy mluvící země, což představuje pro jejich budoucí profesní praxi velkou výhodu.
|
Předpoklady
|
Znalost němčiny na úrovní B2 dle SERR.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast na výuce, průběžná příprava na výuku, zpracování seminární práce na zadané téma a ústní prezentace tématu. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
Ammon, Ulrich. Die Stellung der deutschen Sprache in der Welt. Berlin, München, Boston: De Gruyter, 2015. ISBN 978-3-11-019298-8.
-
Ammon, Ulrich. Variantenwörterbuch des Deutschen: die Standardsprache in Österreich, der Schweiz und Deutschland sowie in Liechtenstein, Luxemburg, Ostbelgien und Südtirol. Berlin, New York: de Gruyter, 2004. ISBN 3-11-016575-9.
-
Löffler, Heinrich. Germanistische Soziolinguistik. 4. neu bearb. Aufl. Berlin: E. Schmidt, 2010. ISBN 978-3-503-12222-6.
|