Předmět: Lingvistika pro učitele němčiny 2

» Seznam fakult » FPE » KNJ
Název předmětu Lingvistika pro učitele němčiny 2
Kód předmětu KNJ/0LU2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Kusová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. - 2. Korpusová lingvistika, korpus (definice, základní charakteristiky, typologie korpusů), introspekce vs. empirická korpusová data 3. - 4. Korpusy a jiné vhodné elektronické zdroje k současné němčině - přehled a všeobecná charakteristika 5. - 6. Digitales Wörterbuch der deutschen Sprache (DWDS): slovníky, korpusy, statistická vyhodnocení 7. - 9. Deutsches Referenzkorpus (DeReKo): DeReKo / Cosmas II, Kookkurrenzanalyse, OWID Korpussuche, CCDB 10. Duden Wörterbuch 11. Linguee 12. - 14. Český národní korpus: zde především InterCorp

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projektová výuka
Výstupy z učení
Jakmile studující absolvují a odejdou do praxe, potřebují si i nadále udržovat kontakt se současnou němčinou. Pokud nemají přímý kontakt s rodilými mluvčími, mohou využít relevantní a ověřené elektronické zdroje. Optimální jsou v tomto případě různé korpusy a z nich vycházející databáze (často velmi obsáhlé výkladové slovníky), které nabízejí možnost vyhledávat odpovědi na různé otázky např. gramatického či lexikálního charakteru. Cílem předmětu je nabídnout studujícím vhled do těchto zdrojů a naučit je s nimi alespoň v základu pracovat. Individuální práce se zdroji tohoto typu výrazně zkvalitňuje jazykové znalosti studujících. Umožňuje efektivní individuální další vzdělávání absolventů a usnadňuje jim zachování kontaktu s živým jazykem. Výuka probíhá v německém jazyce.
Studující se orientuje v práci s korpusy a dalšími relevantními elektronickými zdroji, které mu zprostředkují kontakt s autentickou němčinou a oporu při řešení gramatických či lexikálních problémů. Konkrétní paralelní korpusy či databáze nabídnou podporu při hledání odpovídajícího ekvivalentu ve druhém jazyce. Tyto kompetence může studující využít ještě během studia (např. při psaní závěrečné práce) či ve své vlastní profesní praxi jako podporu v případě, že nemá přímý kontakt s rodilým mluvčím.
Předpoklady
Znalosti němčiny na úrovni B2+ dle SERR.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Průběžné hodnocení

Aktivní účast na výuce, průběžná příprava na jednotlivé semináře (práce s korpusy a dalšími internetovými databázovými zdroji), prezentace na zadané téma (ústní, odevzdání v písemné formě). Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
Doporučená literatura
  • https://www.duden.de/woerterbuch.
  • https://www.dwds.de.
  • https://www.korpus.cz/.
  • https://www.linguee.de/deutsch-englisch/about#about.
  • http://wiki.korpus.cz/doku.php.
  • http://www.ids-mannheim.de/cosmas2/projekt/einsteiger/.
  • http://www1.ids-mannheim.de/onlineangebote/ [.
  • LEMNITZER, Lothar a Heike ZINSMEISTER. Korpuslinguistik: eine Einführung. 3. überarb. und erw. Aufl.. Tübingen: Narr, 2015. ISBN 978-3-8233-6886-1.
  • SCHERER, Carmen. Korpuslinguistik. 2. akt. Ausg. Heidelberg: Winter, 2006. ISBN 3-8253-6314-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr