Vyučující
|
-
Kusová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Přístupy k popisu jazyka (historický pohled) 2. Možnosti klasifikace jazyků, indoevropské jazyky, germánské jazyky (rozšíření, významnost atd.) 3.-4. Periodizace dějin německého jazyka - Althochdeutsch, Mittelhochdeutsch, Frühneuhochdeutch, Neuhochdeutsch - základní charakteristika 5.-6. Vývoj foneticko-fonologického subsystému a jeho důsledky pro současnou němčinu 7.-8. Vývoj gramatického subsystému ve vztahu k současné němčině (např. výjimky v gramatickém systému současné němčiny - modální slovesa, silná slovesa apod.) 9. Vývoj lexikálního subsystému (ovlivňování slovní zásoby jinými jazyky; Erbwort - Lehrwort - Fremdwort) 10. Problematika vzniku spisovné němčiny 11.-12. Tendence ve vývoji současné němčiny - morfosyntax 13.-14. Tendence ve vývoji současné němčiny - slovní zásoba, její obohacování a další proměny
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Studující se seznámí s hlavními etapami vývoje německého jazyka, přičemž se soustředí na všechny základní jazykové subsystémy (foneticko-fonologický, gramatický a lexikální). Na základě nově nabytých znalostí o historických proměnách němčiny se soustředí na současnou němčinu a základní tendence v jejím vývoji. Studující propojí diachronní pohled na jazyk se synchronním, který u nich na základě dosud probíhající výuky převažoval. Výuka probíhá v německém jazyce.
Studující porozumí základním principům historického vývoje současné němčiny. Uvědomí si, že jazyk není statická entita, nýbrž stále se vyvíjející, komplikovaný, subtilní, jedinečný a velmi funkční komunikační systém. Porozumí tak lépe současné němčině a některým jinak nepochopitelným výjimkám. Dokáže identifikovat základní tendence vývoje současné němčiny a získá tak přehled o tématech, na která by se měl z hlediska svých jazykových znalostí soustředit při další vzdělávání. Vzhledem k tomu, že vývoj jazyka probíhá nepřetržitě, musí se učitel němčiny v tomto ohledu stále vzdělávat, aby svým budoucím žákům zprostředkovával aktuální a živou němčinu.
|
Předpoklady
|
Dobrá znalost gramatiky soudobé němčiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium
Aktivní účast na výuce, příprava prezentace (ústní prezentace a odevzdání v písemné formě). Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
ERNST, Peter. Deutsche Sprachgeschichte: eine Einführung in die diachrone Sprachwissenschaft des Deutschen. 2. Aufl. München: Fink, UTB, 2007. ISBN 978-3-8252-1499-9.
-
STEDJE, Astrid. Deutsche Sprache gestern und heute: Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde. 6. Aufl.. München: Fink, UTB, 2007. ISBN 978-3-8252-1499-9.
-
STRICKER, Stefanie, Rolf BERGMANN a Claudia WICH-REIF. Sprachhistorisches Arbeitsbuch zur deutschen Gegenwartssprache. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2012. ISBN 978-3-8253-6.
-
VOGEL, Petra Maria. Sprachgeschichte. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2012. ISBN 978-3-8253-6115-0.
|