Vyučující
|
-
Donaczi Elisabeth, M.Phil.
-
Fiala Jan, RNDr. et PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. - 4. Lekce 5: Nástup do zaměstnání (vzdělání a povolání, nabídky pracovních míst, konjunktiv II) 5. - 7. Lekce 6: Hudba (anketa k tématu hudba, německé divadlo, prezentace německy mluvící kapely, příčinné věty, přípustkové věty) 8. - 10. Lekce 7: Peníze (kvíz, popis hry, pasivum) 11. - 13. Lekce 8: Celoživotní vzdělávání (fáze učení, nabídka kurzů na tzv. Volkshochschule - lidové univerzitě, výběr z nabídky kurzů, genitiv, místní předložky) 14. Test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), E-learning
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozvíjení komunikativních dovedností v německém jazyce na úrovni B1+ podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR). Důraz je kladen na jazyk mluvený, avšak v rámci semináře bude kultivován i jazyk psaný. Na tématech, která vycházejí z moderní učebnice PERLMANN-BALME, Michaela a Susanne SCHWALB: Sicher! Deutsch als Fremdsprache. Niveau B1+. Ismaning: Hueber Verlag, 2012, je jednak rozvíjena slovní zásoba, jednak cvičena schopnost logicky a pohotově reagovat na situace běžného života. Studenti jsou také průběžně seznamováni s problematickými gramatickými či pravopisnými jevy a jsou vedeni k jejich správnému užívání nejen při diskusích či rozhovorech, ale také v rovině psané. Nedílnou součástí je také nácvik porozumění psanému textu či poslechová cvičení. Studenti v rámci domácí přípravy mj. přečtou dvě knihy, a to Falsch gedacht (Sigurd Pruetz) a Und wenn schon! (Karen-Susan Fessel). Vstupní znalostí je úroveň B1+ podle SERR pro jazyky ve všech řečových dovednostech (produktivních i receptivních) a jazykových prostředcích. V Jazykových cvičeních 3 a 4 se pracuje se stejnou učebnicí a se stejnými lekcemi, ale výuka je vedena dvěma různými vyučujícími tak, aby studenti z ní mohli profitovat co nejvíce. Závěrečný písemný test koncipují a realizují oba vyučující společně. Semináře probíhají v německém jazyce.
Studenti jsou schopni vést písemnou i ústní komunikaci v probraných tématech na uvedené úrovni dle SERR pro jazyky s bohatou slovní zásobou a dobrou znalostí gramatiky.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Kombinovaná zkouška
Písemný test z řečových dovedností a jazykových prostředků z probraného učiva; stěžejní pro dosažení požadované úrovně dle SERR pro jazyky je průběžná příprava na výuku formou samostudia dle zadání vyučujícího; aktivní účast na semináři, četba předepsaných knih. Dosáhne-li student ve vstupním testu do předmětu Jazyková cvičení 1 jazykové úrovně B2 dle SERR, nemusí se účastnit přímé výuky. Předepsané požadavky disciplíny může splnit distanční formou. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
Dreyer, Hilke; Schmitt, Richard. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik aktuell. 1. Auflage. Ismaning : Hueber, 2009. ISBN 978-3-19-307255-9.
-
Fessel, Karen-Susan. Und wenn schon!. Hamburg:Verlag Friedrich Oetinger, 2002. ISBN 3-7891-3507-0.
-
Földelak, Hans. Sag's besser! Deutsch üben 5. Ein Arbeitsbuch für Fortgeschrittene.. Ismaning : Hueber, 2001. ISBN 31-900-7454-2.
-
Földelak, Hans. Sag's besser! Deutsch üben 6. Ein Arbeitsbuch für Fortgeschrittene.. Ismaning : Hueber, 2001. ISBN 31-900-7453-4.
-
Orth-Chambah, Jutta; Perlmann-Balme, Michaela; Schwalb, Susanne. Sicher! : Deutsch als Fremdsprache : Arbeitsbuch. Niveau B1+. 1. Auflage. Ismaning : Hueber, 2012. ISBN 978-3-19-011206-7.
-
Perlmann-Balme, Michaela; Schwalb, Susanne. Sicher! : Deutsch als Fremdsprache : Kursbuch. Niveau B1+. 1. Auflage. Ismaning : Hueber, 2012. ISBN 978-3-19-001206-0.
-
Pruetz, Sigurd. Falsch gedacht. Weinheim und Basel, 2001. ISBN 3-407-80880-1.
|