Vyučující
|
-
Pecka Zdeněk, doc. Dr. phil.
-
Kusová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.-5. Spolková republika Německo (státní symboly, federalismus, nové a staré spolkové země, znovusjednocení Německa, politický systém, hospodářství, školství, obyvatelstvo, média apod.). 6.-9. Rakousko (státní symboly, spolkové země, státní smlouva 1955, politický systém, hospodářství, školství, obyvatelstvo, média apod.). 10.-12. Švýcarsko (státní symboly, kantony, úřední jazyky, politický systém s důrazem na prvky přímé demokracie, hospodářství, školství, obyvatelstvo, média apod.). 13. Lichtenštejnsko 14. Lucembursko
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
Studující získají základní znalosti o německy mluvících zemích, t. j. o Spolkové republice Německo, Rakousku, Švýcarsku, Lucembursku a Lichtenštejnsku. Na přednáškách a v seminářích se studující seznámí s oblastmi jako politika a politický systém, hospodářství, kultura a společnost (média, struktura obyvatelstva, systém školství apod.), přičemž se soustředí na pochopení současného stavu jako výsledku historického vývoje v evropském i celosvětovém kontextu. Během přípravy vlastních prezentací a zpracovávání skupinového projektu se zorientují v aktuálním politickém, kulturním a hospodářském dění v německy mluvících zemích a získají přehled o kvalitních zdrojích informací k výše uvedeným tématům. Své výsledky budou prezentovat a diskutovat v seminářích. Přednášky a semináře probíhají v německém jazyce.
Studující se zorientují v obecných principech, na kterých fungují německy mluvící země. Získají pro budoucí učitele nezbytný základní přehled o důležitých oblastech společenského a kulturního života těchto zemí, který jim bude sloužit jako základ pro další celoživotní sebevzdělávání v těchto oblastech. Vzhledem k povaze předmětu je toto vzdělávání pro učitele němčiny jako cizího jazyka absolutní nezbytností. Studující se také zorientují v aktuálních zdrojích, naučí se je vyhledávat a kriticky analyzovat (např. významné deníky a časopisy, oficiální tiskové zprávy, internetové zdroje atd.).
|
Předpoklady
|
Znalosti němčiny na úrovni B1+.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium
Aktivní účast na seminářích, průběžná příprava na výuku, prezentace (ústní, odevzdaná i v písemné formě), práce na skupinovém projektu (ústní prezentace a odevzdání v písemné formě) Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
Der Bund kurz erklärt (aktuelle Version). [cit. 29.07.2019].
-
Německá periodika: Spiegel, Deutschland, FAZ, Süddeutsche Zeitung, Die Zeit.
-
Österreich: Zahlen, Daten und Fakten (aktuelle Version). [cit. 29.07.2019].
-
Rakouská periodika: profil, Der Standard.
-
Švýcarské periodikum: Neue Zürcher Zeitung.
-
Tatsachen über Deutschland (aktuelle Version). [cit. 29.07.2019].
-
LUSCHER, Renate. Landeskunde Deutschland. München: Verlag für Deutsch, 2016. ISBN 978-3-19-00.
-
RICKERT, Anna-Katharina a Ralf SCHLATTNER. Kultbuch Schweiz : alles was wir lieben: vom Alphorn bis zum Rütlischwur. Köln: Komet, 2013. ISBN 978-3-86941-303-7.
|