Vyučující
|
-
Kusová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Hofmannová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Morfosyntax jako lingivistická disciplína, vymezení základních pojmů 2. Slovesa a jejich klasifikace 3. Odlučitelné a neodlučitelné slovesné předpony 4. Tranzitivní a intranzitivní slovesa 5. Zvratná slovesa 6.-10. Tempus (prézens, préteritum, perfektum, plusquamperfektum, futur I, futur II) - tvorba gramatických forem s důrazem na nepravidelná slovesa; participium minulé nepravidelných sloves; užití slovesných časů 11. Imperativ a jeho opisy 12.-14. Modální slovesa a vyjádření modality v současné němčině
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Pro učitele němčiny jako cizího jazyka je nutná spolehlivá orientace v gramatickém systému jako celku, znalost pravidel, pochopení jejich role v gramatickém systému a jejich vzájemných souvislostí. Cílem předmětu je zprostředkování podrobných teoretických i praktických znalostí z oblasti německé verbální flexe, a sice k níže uvedeným tématům. Důležitým cílem předmětu je také nabídnout studujícím kontrastivní srovnání gramatického systému češtiny a němčiny. Přednášky a semináře probíhají v německém jazyce.
Po absolvování předmětu se budou studující dostatečně orientovat v probraných oblastech slovesné flexe současné němčiny (mluvnický čas, specifika prefigovaných sloves, tranzitivita a její důsledky pro tvoření a užití slovesných tvarů, reflexivita, modalita). Vzhledem k výše uvedenému důrazu na vnímání gramatického subsystému jako celku a díky kontrastivnímu pohledu na češtinu a němčinu budou studující schopni identifikovat případná kritická témata výuky němčiny jako cizího jazyka v probírané oblasti slovesné flexe, což jim v budoucí profesní praxi umožní je správně a didakticky fundovaně zprostředkovat žákům.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti německé gramatiky v rozsahu B1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Písemné testy (úspěšné splnění dvou ze tří průběžných testů; v případě neúspěchu splnění celosemestrálního testu - zde tři pokusy); průběžná příprava na výuku formou samostudia ze zadané povinné a doporučené literatury; aktivní účast na semináři Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
Duden - Die Grammatik, Bd. 4. 9. Aufl.. Mannheim, 2016. ISBN 978-3-411-04049-0.
-
BUSCHA, Anne a Szilvia SZITA. B-Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache (B1-B2). Leipzig, 2011. ISBN 978-3-941323-10-0.
-
DREYER, Hilke a Richard SCHMITT. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik aktuell. Die Gelbe aktuell. Ismaning, 2012. ISBN 978-3-19-307255-9.
-
POVEJŠIL, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha, 2004. ISBN 80-200-0076-3.
-
THIEROFF, Rolf a Petra M. VOGEL. Flexion. Heidelberg, 2009. ISBN 978-3-8253-5489-3.
|