Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Substantivum (klasifikace, gramatické kategorie rod, číslo a pád) 3. Specifická substantivní paradigmata - slabá substantiva, kolísání v oblasti substantivní flexe 4.-6. Člen a další možnosti determinace v němčině 7.-8. Adjektiva a jejich deklinace, stupňování 9.-10. Zájmena a jejich deklinace 11. Číslovky 12. Adverbia 13.-14. Předložky (klasifikace, funkce)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Pro učitele němčiny jako cizího jazyka je nutná spolehlivá orientace v gramatickém systému jako celku, znalost pravidel, pochopení jejich role v gramatickém systému a jejich vzájemných souvislostí. Cílem předmětu je zprostředkování podrobných teoretických i praktických znalostí z oblasti německé nominální flexe a z oblasti významných neohebných slovních druhů, a sice k níže uvedeným tématům. Důležitým cílem předmětu je také nabídnout studujícím kontrastivní srovnání gramatického systému češtiny a němčiny. Přednášky a semináře probíhají v německém jazyce.
Po absolvování předmětu se budou studující dostatečně orientovat v probraných oblastech nominální flexe současné němčiny (deklinace substantiv, tvoření plurálu, inherentní kategorie rodu substantiv, pro Čechy učící se německy velmi obtížná problematika determinace, deklinace a stupňování adjektiv, číslovky, adverbia a předložky). Vzhledem k výše uvedenému důrazu na vnímání gramatického subsystému jako celku a díky kontrastivnímu pohledu na češtinu a němčinu budou studující schopni identifikovat případná kritická témata výuky němčiny jako cizího jazyka v probírané oblasti nominální flexe a v oblasti předložek, což jim v budoucí profesní praxi umožní je správně a didakticky fundovaně zprostředkovat žákům.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti německé gramatiky v rozsahu B1+.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
písemné testy (úspěšné splnění dvou ze tří průběžných testů; v případě neúspěchu splnění celosemestrálního testu - zde tři pokusy); průběžná příprava na výuku formou samostudia ze zadané povinné a doporučené literatury; aktivní účast na semináři Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
Duden - Die Grammatik, Bd. 4. 9. Aufl.. Mannheim: Dudenverlag, 2016. ISBN 978-3-411-04049-0.
-
BUSCHA, Anne a Szilvia SZITA. B-Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache (B1?B2). Leipzig: Schubert Verlag, 2011. ISBN 978-3-941323-10-0.
-
DREYER, Hilke a Richard SCHMITT. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik aktuell. Die Gelbe aktuell. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2012. ISBN 978-3-19-307255-9.
-
POVEJŠIL, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-0076-3.
-
THIEROFF, Rolf a Petra M. VOGEL. Flexion. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2009. ISBN 978-3-8253-5489-3.
|