Vyučující
|
-
Hofmannová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Kusová Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Čeština a němčina z hlediska jazykové typologie - společné rysy a rozdíly 3.-6. Obtížná témata z oblasti slovesné flexe (např. nepravidelná slovesa, tranzitivita, užití slovesných časů, modalita, pasívum, nepřímá řeč, slovesná rekce) 7.-10. Obtížná témata z oblasti nominální flexe (např. okrajová substantivní paradigmata, tvoření množného čísla substantiv, členy a další možnosti determinace, skloňování adjektiv, obtížné druhy zájmen, participia v atributivním postavení) 11.-14. Obtížná témata z oblasti větné stavby (např. slovosled ve větě jednoduché a v souvětí, větný rámec, negace, krácení vět pomocí infinitivu s zu, participiální konstrukce, obtížné spojky, nominalizace)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je shrnout dosavadní znalosti z morfosyntaxe současné němčiny a soustředit se na témata, která jsou pro české mluvčí učící se německy z různých důvodů problematická. Výuka se soustředí na identifikaci těchto kritických témat, jejich kontrastivní analýzu a diskuzi o možnostech, jak tato témata zprostředkovat při výuce němčiny jako cizího jazyka. Studující budou s těmito tématy aktivně pracovat, reflektovat je a své výsledky prezentovat (ústně i písemně). Semináře probíhají v německém jazyce.
Po absolvování předmětu budou mít studující dostatečný přehled o morfosyntaxi současné němčiny a morfosyntaktických tématech, která jsou obtížná pro české mluvčí učící se německy. Na základě vlastní reflexe a rešerše k problematickému tématu se studující naučí dané téma nahlédnout kontrastivně (čeština - němčina) a realisticky vnímat a navrhovat možnosti, jak tato témata začlenit do výuky němčiny jako cizího jazyka.
|
Předpoklady
|
Znalost němčiny na úrovni B1+.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
prezentace na zadané téma (odevzdání písemné verze, ústní prezentace) Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
Duden - Die Grammatik, Bd. 4. 9. Aufl.. Mannheim: Dudenverlag, 2016. ISBN 978-3-411-04049-0.
-
BUSCHA, Anne a Szilvia SZITA. B-Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache (B1?B2). Leipzig: Schubert Verlag, 2011. ISBN 978-3-941323-10-0.
-
DREYER, Hilke a Richard SCHMITT. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik aktuell. Die Gelbe aktuell. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2012. ISBN 978-3-19-307255-9.
-
POVEJŠIL, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-0076-3.
-
THIEROFF, Rolf a Petra M. VOGEL. Flexion. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2009. ISBN 978-3-8253-5489-3.
|