Vyučující
|
-
Donaczi Elisabeth, M.Phil.
-
Hofmannová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Pecka Zdeněk, doc. Dr. phil.
|
Obsah předmětu
|
1. - 4. Lekce 7: Vztahy (typy rodin, typy vztahů, manželství a rozvod, vztahy na dálku, mezi dvěma kulturami, substantiva s předložkami, nepřímá řeč, vztažné věty, srovnávací věty) 5. - 8. Lekce 8: Strava (potraviny, způsob stravování, vše o výživě, regionální pokrmy, reklama na potraviny, spokojenost zákazníků, modální sloveso "sollen" v subjektivní výpovědi, slovotvorba: nominalizace, podmínkové věty, přípustkové věty) 9. - 13. Lekce 9: Na univerzitě (ze školy na univerzitu, volba univerzity, přihláška na univerzitu, financování studia, výměna zkušeností, věty důsledkové, verbonominální vazby, slovotvorba: negace pomocí předpon a přípon u adjektiv) 14. Test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozvíjení komunikativních dovedností v německém jazyce na úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR). Důraz je kladen na jazyk mluvený, avšak v rámci semináře bude kultivován i jazyk psaný. Na vybraných tématech, která vycházejí z moderní učebnice PERLMANN-BALME, Michaela, Susanne SCHWALB a Magdalena MATUSSEK: Sicher! aktuell. Deutsch als Fremdsprache. Niveau B2.2. Ismaning: Hueber Verlag, 2019, je jednak rozvíjena slovní zásoba, jednak cvičena schopnost logicky a pohotově reagovat na situace běžného života. Studenti jsou také průběžně seznamováni s problematickými gramatickými či pravopisnými jevy a jsou vedeni k jejich správnému užívání nejen při diskusích či rozhovorech, ale také v rovině psané. Nedílnou součástí je také nácvik porozumění psanému textu či poslechová cvičení. Studenti v rámci domácí přípravy mj. přečtou dvě knihy, a to Jugend ohne Gott (Ödön von Horvath) a Ich kann jeder sagen (Robert Menasse). Vstupní znalostí je úroveň B2 podle SERR pro jazyky ve všech řečových dovednostech (produktivních i receptivních) a jazykových prostředcích. Semináře probíhají v německém jazyce.
Studenti jsou schopni vést písemnou i ústní komunikaci v probraných tématech na uvedené úrovni dle SERR pro jazyky s bohatou slovní zásobou a dobrou znalostí gramatiky.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Písemný test ze všech řečových dovedností a jazykových prostředků z probraného učiva; stěžejní pro dosažení požadované úrovně dle SERR pro jazyky jeprůběžná příprava na výuku formou samostudia dle zadání vyučujícího; aktivní účast na semináři, četba předepsaných knih. Dosáhne-li student ve vstupním testu do předmětu Jazyková cvičení 1 jazykové úrovně B2 dle SERR, nemusí se účastnit přímé výuky. Předepsané požadavky disciplíny může splnit distanční formou. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
Dreyer, Hilke; Schmitt, Richard. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik aktuell. 1. Auflage. Ismaning : Hueber, 2009. ISBN 978-3-19-307255-9.
-
Menasse, Robert. Ich kann jeder sagen. Berlin: Suhrkamp, 2017. ISBN 978-3-518-75855-7.
-
Perlmann-Balme, Michaela; Schwalb, Susanne; Matussek, Magdalena. Sicher! aktuell : Deutsch als Fremdsprache : Kursbuch und Arbeitsbuch. Niveau B2.2, Lektion 7-12. München : Hueber Verlag, 2019. ISBN 978-3-19-621207-5.
-
Schmitt, Richard. Weg mit den typischen deutschen Fehlern! Teil 1. Deutsch üben 3.. Ismaning : Hueber, 2005. ISBN 3-19-007425-6.
-
Schmitt, Richard. Weg mit den typischen deutschen Fehlern! Teil 2. Deutsch üben 4.. Ismaning : Hueber, 2005. ISBN 3-1900-7451-8.
-
von Horváth, Ödon. Jugend ohne Gott. Berlin: Henricus, 2019. ISBN 978-3-8478-2471-8.
|