Předmět: Úvod do profesní praxe III - Úvod do didaktiky 1

» Seznam fakult » FPE » KNJ
Název předmětu Úvod do profesní praxe III - Úvod do didaktiky 1
Kód předmětu KNJ/7UD1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. - 3. Vymezení předmětu didaktiky německého jazyka, definování základních pojmů (interkulturní komunikační kompetence, komunikační kompetence, mnohojazyčnost, RVP ZV, SERR), pomocné vědy didaktiky cizích jazyků 4. Seznámení se základní odbornou didaktickou literaturou a aktuálními učebnicovými soubory 5. - 6. Cíle a učivo ve výuce cizího jazyka, jazykové prostředky a řečové dovednosti a jejich postavení ve výuce NJ 7. - 9. Rámcový vzdělávací program pro němčinu a tvorba ŠVP, Standardy pro výuku německého jazyka, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, portfolio. Formulace vyučovacích cílů, klíčových kompetencí a průřezových témat 10. Plánování výuky, příprava vyučovací hodiny a její realizace, organizační formy výuky, individualizace a diferenciace výuky 11. - 12. Pozorování výuky jako východisko k porozumění procesu plánování vlastní výuky, reflexe výuky 13. Evropská a česká jazyková politika 14. Závěrečná evaluace výuky

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální konzultace s vyučujícím
Výstupy z učení
Disciplína Úvod do didaktiky 1 představuje úvod do oborové didaktiky němčiny jako cizího jazyka jako samostatné vědní disciplíny. Studenti se v ní seznámí se základním pojmovým aparátem, na základě práce s RVP ZV se začnou učit formulovat cíle výuky, klíčové kompetence a průřezová témata německého jazyka na 2. stupni ZŠ. Seznámí se s aktuálními učebnicovými soubory němčiny. Na základě vlastního pozorování výuky se začnou učit vytvářet přípravy na vyučování. Přednášky a semináře probíhají v německém jazyce.
Absolvováním předmětu získají studenti a studentky první hlubší vhled do didaktiky cizích jazyků jako samostatné vědní disciplíny. Porozumí podstatě didaktiky, naučí se formulovat cíle výuky v návaznosti na klíčové kurikulární dokumenty, seznámí se se základními kurikulárními dokumenty a s aktuálně používanými učebnicovými soubory němčiny. Na konci semestru budou schopni vytvořit vlastní přípravu na vyučovací hodinu.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce, Sebereflexe, Průběžné hodnocení

Aktivní účast na seminářích, průběžné vypracovávání zadávaných úloh, vypracování seminární práce, příprava hodiny. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
Doporučená literatura
  • Aktuální učebnice němčiny pro 2. stupeň ZŠ..
  • Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment - Companion volume with new descriptors. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 2018. Dostupné z https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages [cit. 28. 8. 2019].
  • Gemeinsamer europäischer Refrenzrahmen für Sprachen. Langenscheidt 2002. Dostupné z http://www.europaeischer-referenzrahmen.de/ [cit. 28. 8. 2019].
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2. české vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1425-2..
  • BARKOWSKI, Hans a Hans-Jürgen KRUMM. Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: A. Francke Verlag, 2010. UTB. ISBN 978-3-8252-8422-0..
  • Bausch, Karl-Richard, Herbert CHRIST und Hans-Jürgen KRUMM (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachenunterricht. Vierte, vollständig neu bearbeitete Auflage. Tübingen: A. Francke Verlag, 2003. UTB. Pädagogik Sprachwissenschaften. ISBN 3-8252-8043-8..
  • BURWITZ-MELZER, Eva, Grit MEHLHORN, Claudia RIEMER, Karl-Richard BAUSCH und Hans-Jürgen KRUMM. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen: A. Francke Verlag, 2016. UTB. Pädagogik, Sprachwissenschaften. ISBN 978-3-8252-8655-2..
  • ENDE, Karin. Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Klett-Lagenscheidt, 2013. Deutsch Lehren Lernen : Fort- und Weiterbildung weltweit. ISBN 978-3-12-606523-8..
  • HALLET Wolfgang und Frank G. KÖNIGS (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachendidaktik. 1. Aufl. Seelze-Velber: Kallmeyer, 2013. 399 s. ISBN 978-3-7800-1053-7..
  • Choděra, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, ISBN 978-80-200-2274-5. Praha: Academia, 2013.
  • JELÍNEK, Stanislav. K funkční charakteristice učebnic cizích jazyků. Cizí jazyky, č. 3-4, 1993-1994, s. 83-88..
  • PURM, Radko. K teorii učebnice cizího jazyka. Cizí jazyky, roč. 40, č. 7-8, 1996-1997, s. 111-113..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr