Vyučující
|
-
Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení jazykových prostředků a jejich role ve výuce cizích jazyků. Cíle didaktiky fonetiky ve výuce na 2. stupni ZŠ 2. Rozvoj fonematického sluchu, základní kompetence učitele při nácviku německé výslovnosti 3. Zásady nácviku suprasegmentálních jevů, typologie cvičení 4. Zásady nácviku samohlásek, interference s češtinou 5. Zásady nácviku souhlásek, interference s češtinou 6. Typologie výslovnostních cvičení, příčiny obtíží při nácviku německé výslovnosti 7. - 8. Slovní zásoba - cíle, typy slovní zásoby z didaktického hlediska, faux amis, internacionalismy 9. Prezentace a sémantizace slovní zásoby, typologie cvičení 10. - 11. Interference mezi češtinou a němčinou a angličtinou a němčinou v oblasti slovní zásoby a její překonávání 12. Psycholingvistické aspekty učení se slovní zásobě 13. Analýza učebnic a tvorba cvičení 14. Závěrečná evaluace výuky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální konzultace s vyučujícím
|
Výstupy z učení
|
Disciplína Úvod do didaktiky 2 navazuje na Úvod do didaktiky 1. Cílem předmětu je osvojení základních teoretických znalostí a získání metodicko-didaktické kompetence pro výuku cizího jazyka v oblasti jazykových prostředků - výslovnosti a slovní zásoby s ohledem na cílovou skupinu žáků 2. stupně ZŠ. Důraz je kladen též na otázky spojené s rozvojem mnohojazyčnosti žáků a na výuku němčiny po angličtině. Přednášky a semináře probíhají v německém jazyce.
Na konci tohoto předmětu jsou studenti a studentky schopni přiměřeně věku žáků nacvičovat německou výslovnost, rozpoznávat, identifikovat a citlivě opravovat chyby ve výslovnosti. Dále si osvojí základní teoretické znalosti v oblasti didaktiky slovní zásoby a získají metodicko-didaktické kompetence pro její výuku. Na konci semestru jsou schopni vytvářet vlastní výslovnostní a lexikální cvičení pro výuku němčiny na 2. stupni ZŠ.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Kolokvium, Seminární práce, Sebereflexe, Průběžné hodnocení
Aktivní účast na seminářích, průběžné vypracovávání zadávaných úloh, vypracování seminární práce. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
|
Doporučená literatura
|
-
Aktuální učebnice němčiny pro 2. stupeň ZŠ..
-
Gemeinsamer europäischer Refrenzrahmen für Sprachen. Langenscheidt 2002. Dostupné z http://www.europaeischer-referenzrahmen.de/ [cit. 28. 8. 2019].
-
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 2. české vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1425-2..
-
Bausch, Karl-Richard, Herbert CHRIST und Hans-Jürgen KRUMM (Hrsg.). Handbuch Fremdsprachenunterricht. Vierte, vollständig neu bearbeitete Auflage. Tübingen: A. Francke Verlag, 2003. UTB. Pädagogik Sprachwissenschaften. ISBN 3-8252-8043-8..
-
Dieling, Helga und Ursula Hirschfeld (2010). Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000. 199 s. ISBN 3-468-49654-0. (Fernstudieneinheit 21).
-
FISCHER, Andreas. Deutsch lernen mit Rhythmus: der Sprechrhythmus als Basis einer integrierten Phonetik im Unterricht Deutsch als Fremdsprache : Methode und Material. Leipzig: Schubert, 2007. ISBN 978-3-929526-84-4..
-
HIRSCHFELD, Ursula et al. Phonothek intensiv: Aussprachetraining. München: Klett-Langenscheidt, 2013. ISBN 978-3-12-606385-2..
-
HIRSCHFELD, Ursula und Kerstin REINKE. Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: unter Berücksichtigung des Verhältnisses von Orthografie und Phonetik. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2016. ISBN 978-3-503-17018-0..
-
JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků: teoretická východiska, doporučení pro praxi, styly a strategie učení, lexikální strategie v teorii a výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 210 s. ISBN 9788021044333..
-
JANÍKOVÁ, Věra. Osvojování cizojazyčné slovní zásoby: pedagogická, psychologická, lingvistická a didaktická východiska na příkladu němčiny jako cizího jazyka. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. 184 s. ISBN 8021038772..
|