Vyučující
|
-
Blažková Martina, Mgr. Ph.D.
-
Laibrt Lukáš, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Kurz Zážitkové pedagogiky je intenzivní 4denní program, který kombinuje různé formy aktivit zaměřené na různé roviny prožívání a učení. Program je strukturován podle dramaturgických principů a kombinuje různé druhy aktivit: Fyzické aktivity, outdoorové hry a výzvy: Fyzicky zaměřené aktivity rozvíjející týmovou spolupráci, fyzickou zdatnost, odvahu a osobní vytrvalost. Intelektuální aktivity Projekty a simulace: Analytické a kritické myšlení prostřednictvím řešení komplexních problémů, simulace reálných situací a diskusí. Workshopy a semináře: Teoretické základy zážitkové pedagogiky, reflektivní aktivity a sdílení zkušeností. Sociální aktivity Skupinové hry a cvičení: Aktivity zaměřené na rozvoj sociálních dovedností, komunikace, empatie a týmové spolupráce. Role-playing a dramatizace: Simulace sociálních situací a interakcí, nácvik řešení konfliktů a vyjednávacích dovedností. Kreativní aktivity Umělecké a rukodělné projekty: Podpora kreativity a inovativního myšlení prostřednictvím výtvarných a řemeslných činností. Kreativní psaní a vyprávění příběhů: Rozvoj osobního výrazu, reflexe zážitků a sdílení příběhů. Kontemplační aktivity Meditace a mindfulness: Techniky pro zklidnění mysli, zvýšení koncentrace a rozvoj vnitřního klidu. Reflektivní cvičení: Individuální i skupinová reflexe prožitých zkušeností, zamyšlení nad osobním růstem a sebereflexe. Pedagogické přístupy a metodika Dramaturgické principy: Program je pečlivě strukturován tak, aby podporoval optimální zážitek a učení prostřednictvím gradace aktivit, vyváženosti zátěže a odpočinku, a reflexe. Principy flow: Aktivity jsou navrženy tak, aby účastníci dosáhli stavu plynutí, kde jsou zcela ponořeni do činnosti a zažívají maximální angažovanost a radost z učení. Zkušenostní cykly učení: Využití Kolbova modelu zkušenostního učení, který zahrnuje konkrétní zkušenost, reflexi, abstraktní konceptualizaci a aktivní experimentování. Předmět je realizován formou 4denního výjezdového kurzu. Termín kurzu je uveden v rozvrhu předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Projektová výuka
- Účast na výuce
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými východisky zážitkové pedagogiky a s možnostmi využití pedagogiky zážitku v praxi učitele. Předmět bude vyučován společně s KPEG/IPPE (tento předmět je realizován formou čtyřdenního intenzivního výjezdového kurzu). Jedná se o internacionalizační předmět určený pro studenty Erasmu. Vyučován může být v AJ/Čj - přednostně v AJ.
Student získá praktickou (účastnickou) zkušenost se zážitkovým kurzem, dále je seznámen s teoretickými východisky zážitkové pedagogiky. Orientuje se v možnostech využití zážitkových metod v praxi učitele.
|
Předpoklady
|
Motivace a ochota se učit: Účastníci by měli mít otevřený přístup k novým zkušenostem, ochotu přijímat nové role a aktivně se podílet na všech částech kurzu. Osobnostní a sociální zralost: Účastníci by měli být schopni pracovat samostatně i v týmu, vykazovat zodpovědnost a schopnost reflektovat vlastní zážitky a zkušenosti. Fyzická kondice: Kurz bude zahrnovat fyzické aktivity v přírodě. Účastníci by měli být fyzicky připraveni na středně náročné fyzické výzvy. Základní znalosti zážitkové pedagogiky: Předchozí znalosti nebo zkušenosti s metodami zážitkové pedagogiky jsou výhodou, ale NEJSOU NUTNÉ. Bezpečnost a pravidla: Účastníci budou před kurzem obeznámeni se základními pravidly bezpečnosti na kurzu. Vybavení: Účastníci by měli mít odpovídající osobní vybavení pro pobyt v přírodě (např. vhodné oblečení, obuv, spacák, karimatka, čelovka apod.).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Dotazník, Sebereflexe, Průběžné hodnocení
Aktivní a plná účast na výjezdovém kurzu. Odevzdání zpětnovazebního dotazníku. Náklady spojené s ubytováním a stravou jsou hrazeny studenty.
|
Doporučená literatura
|
-
Dewey, John; Hickman, Larry A.,; Alexander, Thomas M. The essential Dewey. Volume 1, Pragmatism, education, democracy. Bloomington ; Indianopolis : Indiana University Press, 1998. ISBN 0-253-21184-0.
-
Dewey, John; Hickman, Larry A.,; Alexander, Thomas M. The essential Dewey. Volume 2, Ethics, logic, psychology. Bloomington ; Indianopolis : Indiana University Press, 1998. ISBN 0-253-21185-9.
-
Kolb, David A. Experiential learning : experience as the source of learning and development. Upper Saddle River : Prentice Hall, 1984. ISBN 0-13-295261-0.
|