Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata preventivních programů: 1. Sprejerství, grafiti, umění či vandalismus u dětí a mládeže. 2. Nové subkultury mládeže. 3. Nejnovější projevy nekázně ve školách. 4. Děti a mládež jako členové extrémistických skupin a hnutí. 5. Kouření a pití alkoholu u dětí na základní škole, zkušenosti s marihuanou. 6. Násilí mezi dětmi, šikana, narůstající agresivita dětí. 7. Sekty a jejich vliv na osobnost a chování dítěte. 8. Hraní počítačových her a děti. 9. Počítač, internet a sociální sítě jako ohrožení dítěte. 10. Psychické poruchy spojené se somatickými problémy (především poruchy příjmu potravy). 11. Syndrom CAN - domácí násilí, dítě týrané, zneužívané a zanedbávané. 12. Funkční, dysfunkční a afunkční rodina (projevy a komunikace pedagoga s dysfunkční a afunkční rodinou žáka).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi prevence rizikového chování a jejího využití v pedagogické praxi, s metodami práce s žáky ZŠ; srovnání přístupů k prevenci v České republice a v zahraničí. Předmět bude vyučován společně s KPEG/IPPR. Jedná se o internacionalizační předmět určený pro studenty Erasmu. Vyučován může být v AJ/Čj - přednostně v AJ.
Student zná možnosti prevence rizikového chování u dětí na ZŠ. Orientuje se v problematice využití prevence rizikového chování ve své pedagogické praxi.
|
Předpoklady
|
Zájem, seberozvoj, hravost
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Sebereflexe, Průběžné hodnocení
Aktivní účast, vystoupení na semináři, samostudium
|
Doporučená literatura
|
-
Čech, Ondřej; Zvoníčková, Nicole. Možnosti prevence rizikového chování dětí. Vydání 1. České Budějovice : Theia - krizové centrum o.p.s., 2017. ISBN 978-80-904854-5-7.
-
Garvin, Charles D.,; Gutiérrez, Lorraine M.; Galinsky, Maeda J. Handbook of social work with groups. Second edition. New York ; London : Guilford Press, 2017. ISBN 978-1-4625-3058-8.
-
Malchiodi, Cathy A.; Perry, Bruce Duncan. Creative interventions with traumatized children. Second edition. New York ; London : The Guilford Press, 2015. ISBN 978-1-4625-1816-6.
|