Předmět: Prevence rizikového chování

» Seznam fakult » FPE » KPEG
Název předmětu Prevence rizikového chování
Kód předmětu KPEG/EIPPR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Laibrt Lukáš, Mgr.
Obsah předmětu
Témata preventivních programů: 1. Sprejerství, grafiti, umění či vandalismus u dětí a mládeže. 2. Nové subkultury mládeže. 3. Nejnovější projevy nekázně ve školách. 4. Děti a mládež jako členové extrémistických skupin a hnutí. 5. Kouření a pití alkoholu u dětí na základní škole, zkušenosti s marihuanou. 6. Násilí mezi dětmi, šikana, narůstající agresivita dětí. 7. Sekty a jejich vliv na osobnost a chování dítěte. 8. Hraní počítačových her a děti. 9. Počítač, internet a sociální sítě jako ohrožení dítěte. 10. Psychické poruchy spojené se somatickými problémy (především poruchy příjmu potravy). 11. Syndrom CAN - domácí násilí, dítě týrané, zneužívané a zanedbávané. 12. Funkční, dysfunkční a afunkční rodina (projevy a komunikace pedagoga s dysfunkční a afunkční rodinou žáka).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi prevence rizikového chování a jejího využití v pedagogické praxi, s metodami práce s žáky ZŠ; srovnání přístupů k prevenci v České republice a v zahraničí. Předmět bude vyučován společně s KPEG/IPPR. Jedná se o internacionalizační předmět určený pro studenty Erasmu. Vyučován může být v AJ/Čj - přednostně v AJ.
Student zná možnosti prevence rizikového chování u dětí na ZŠ. Orientuje se v problematice využití prevence rizikového chování ve své pedagogické praxi.
Předpoklady
Zájem, seberozvoj, hravost

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Sebereflexe, Průběžné hodnocení

Aktivní účast, vystoupení na semináři, samostudium
Doporučená literatura
  • Čech, Ondřej; Zvoníčková, Nicole. Možnosti prevence rizikového chování dětí. Vydání 1. České Budějovice : Theia - krizové centrum o.p.s., 2017. ISBN 978-80-904854-5-7.
  • Garvin, Charles D.,; Gutiérrez, Lorraine M.; Galinsky, Maeda J. Handbook of social work with groups. Second edition. New York ; London : Guilford Press, 2017. ISBN 978-1-4625-3058-8.
  • Malchiodi, Cathy A.; Perry, Bruce Duncan. Creative interventions with traumatized children. Second edition. New York ; London : The Guilford Press, 2015. ISBN 978-1-4625-1816-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr