Vyučující
|
-
Plachá Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Reflexe vlastních zkušeností s výchovou vztahující se k smrti, sexualitě, odlišnostem. 2. Práce s vlastními postoji k náročnýmtématům. 3. Výchova vztahující se ke smrti - Vývoj dětského porozuměnísmrti. 4. Výchova vztahující se ke smrti - Specifika dětskéhotruchlení. 5. Práce s tématem smrti v MŠ - rovina intervenční. 6. Práce s tématem smrti v MŠ - rovina preventivní. 7. Výchova týkající se sexuality - otázky rozdílnosti mužského a ženskéhotěla. 8. Výchova týkající se sexuality - otázky kolem početí a narození. 9. Výchova týkající se sexuality - vztahy a kultivace sexuálníhochování. 10. Výchova týkající se sexuality - intimita, prevencezneužívání. 11. Výchova k toleranci - práce s tématy kulturních rozdílů, hodnot, vyznání. 12. Výchova k toleranci - práce s tématy handicapů. 13. Inspirace - knihy, příběhy, hry, které jsou prostředkem ke sdílení náročnýchtémat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Případová studie
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu jsou představována některá náročná témata, s nimiž se předškolní pedagog v práci s dětmi setkává. Jde především o otázky týkající se smrtelnosti, sexuality a odlišnosti (kulturní, handicapu apod.) Cílem seminářů je poskytnout studentům možnost pracovat se svými postoji vůči těmto otázkám, vybavit je porozuměním pro vývojová specifika dětí předškolního věku a nabídnout jim doporučení, jak s těmito tématy pracovat v rovině preventivní i intervenční.
Student bude seznámen s možnostmi intervence v situacích vyžadujících jeho záasah. Bude seznámen také s prostředky (knihami, filmy apod.), které napomohou nenásilně a citlivě odtevřít diskuzi na kontroverzní téma. Bude znát také některé organizace, na něž se může pro pomoc či inspiraci obrátit.
|
Předpoklady
|
Podmiňující předměty nejsou definovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Sebereflexe
Aktivní účast na seminářích, reflexe svých postojů a zkušeností vztahujích se k těmto tématům- Referát či zpracování seminární práce. 80% účast na výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Franclová, Marta; Plachá, Veronika. Smrt jako téma dětí na ZŠ. Komenský, 142(2), 47?52., 2017.
-
Goldman, Linda; Zavadilová, Alice. Jak s dětmi mluvit o smrti. Vydání první. Praha : Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0819-8.
-
Kolektiv. Děti a jejich sexualita.. Brno, 2014. ISBN 978-80-264-0290-9.
-
Loučka, M., Vančura, J. (2011). Koncept smrti u dětí: komponenty a determinanty. Československá psychologie, LV(1), 38-48..
-
Morgensternová, M., Šulová. L. Interkulturní psychologie; rozvoj interkulturní senzitivity. Praha, 2007. ISBN 978-80-264-1361-1.
-
Plachá, V. (2017). Proces truchlení v prostředí ZŠ. Školský psychológ/Školní psycholog, 18(1), 168-173..
-
Rogers, Carl Ransom. Být sám sebou : terapeutův pohled na psychoterapii. Vydání první. Praha : Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0796-2.
-
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Praha: Portál..
-
Žaloudíková, I. (2013). Dětské interpretace pojmů zdraví a nemoc. Brno: Masarykova univerzita..
-
Žaloudíková, I. (2015). Dětské pojetí smrti. Brno: MuniPress.
|