Předmět: Tělesná výchova pro MŠ s didaktikou II

» Seznam fakult » FPE » KPEP
Název předmětu Tělesná výchova pro MŠ s didaktikou II
Kód předmětu KPEP/7TVP2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Podhrázská Dita, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Význam a cíl TV v MŠ. 2. Tělesná výchova v mateřské škole a možnosti jejírealizace. 3. Oblasti RVP PV a naplňování jejich cílů prostřednictvím tělesnévýchovy. 4. Pohybové schopnosti a jejich ontogeneze. 5. Pohybové dovednosti. 6. Motorické učení a metodika nácviku. 7. Názvosloví. 8. Struktura TV jednotky. 9. Zdravotní TV a nevhodné cviky pro předškolní děti. 10. Psychomotorika a psychomotorické hry. 11. Hygiena a regenerace, relaxace. 12. Prostředky tělesné výchovy. 13. Dopomoc, záchrana, první pomoc.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Praktická výuka
Výstupy z učení
Studiem předmětu studenti získávají schopnosti pro vedení pohybové výchovy u dětí předškolního věku. Studenti získají informace ohledně rozvoje pohybových schopností a metodiky nácviku pohybových dovedností. Budou schopni vytvořit tělovýchovnou chvilku efektivní a funkční tělovýchovnou jednotku, vytvářet a zařazovat krátké pohybové chvilky, volit vhodné pohybové činnosti a hry v rámci RVP PV. Cílem předmětu získat takové poznatky a dovednosti, které by podpořily společenskou péči o výchovu a vzdělávání dětí v MŠ tak, aby pomocí prostředků tělesné výchovy - tedy pohybovými činnostmi - byly respektovány a naplňovány potřeby dětí v oblasti motorické, emocionální i sociální a byl rozvíjen potenciál každého dítěte v těchto složkách osobnosti.
Student/ka se orientuje v jednotlivých odpřednášených tématech a dokáže v rámci probíraných témat adekvátně reagovat a diskutovat. Student/studentka dokáže reflektovat svou dosavadní praxi z pohledu probraných témat a zvládne vytvořit tematický blok se zaměřením na tělesný rozvoj dítěte.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Průběžné hodnocení

Aktivní účast ve výuce. Zpracování seminární práce na zadané téma. Vypracování přípravy na jednotku tělesné výchovy v MŠ.
Doporučená literatura
  • Dvořáková, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte : [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 2., aktualiz. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-819-7.
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-27-1.
  • Volfová, Hana; Kolovská, Ilona. Předškoláci v pohybu. Praha : Portál, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr