Předmět: Osobnostní a sociální průprava

» Seznam fakult » FPE » KPEP
Název předmětu Osobnostní a sociální průprava
Kód předmětu KPEP/8OSP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hodianková Martina, Mgr.
  • Vítečková Miluše, doc. PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
1. Seznámení. Poznání vlastní intuice. 2. Seznámení. Naslouchání, práce s odlišnými názory. 3. Komunikace bez předsudků. 4. Sebehodnocení, sebereflexe. 5. Osobnost pedagoga: já jako pedagog. 6. Jaký jste typ osobnosti? 7. Nonverbální komunikace. 8. Verbální komunikace. 9. Rozvoj komunikačních schopností. 10. Posilování schopnosti improvizace. 11. Techniky zvládání zátěže. 12. - 13. Sociální rozvoj, kooperace.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem semináře je zprostředkovat studentům sebereflexi, kultivaci sebepojetí, podporu osobnostního zrání, zakotvení ve vlastním prožívání. Součástí semináře je též práce na profesním zakotvení, motivaci k profesi i budování profesní identity. Student se učí pracovat s vlastními emocemi, využívat různých technik ke zvládání zátěže apod. Rozvoj komunikačních dovedností a strategií. Student získá rámcovou představu o své osobnostní výbavě, slabých a silných stránkách, motivaci k profesi.
Cílem předmětu je rozvoj osobnostních a sociálních kompetencí studentů ve spojení s jejich příští profesí.
Předpoklady
nejsou vyžadovány

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní účast na seminářích, seminární práce na téma Já jako pedagog, její prezentace a obhájení.
Doporučená literatura
  • Drapela, Victor J.; Balcar, Karel. Přehled teorií osobnosti. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-134-7.
  • Frankl, Viktor Emil; Jochmann, Vladimír. Vůle ke smyslu : vybrané přednášky o logoterapii. Brno : Cesta, 2006. ISBN 80-7295-084-3.
  • Heidbrink, Horst; Müller, Ondřej. Psychologie morálního vývoje. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
  • Huizinga, J.; Vácha, Jaroslav. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 2. Praha : Dauphin, 2000. ISBN 80-7272-020-1.
  • Jung, Carl Gustav; Plocek, Karel,; Běťák, Ludvík,; Jacobi, Jolande Székács. Člověk a duše. Vyd. 1. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0543-9.
  • Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel,; Vyskočilová, Eva. Psychologie dítěte. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1970.
  • Rogers, Carl Ransom; Krejčí, Jiří. Způsob bytí : klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Vyd. 2., rev., V této řadě 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0597-5.
  • Suda, Stanislav. Dialogické jednání jako kvalitativní výzkum. Praha : NAMU.
  • Vyskočil, Ivan. Nedivadlo Ivana Vyskočila. Praha : Český spisovatel. ISBN 80-202-0604-3.
  • Vyskočilová, Eva; Havelková, Libuše; Novotná-Týmlová, Dagmar. Cvičení z pedagogické praxe. II, Tři kapitoly o rozvíjení mluvního projevu. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr