Předmět: Pedagogická diagnostika

» Seznam fakult » FPE » KPEP
Název předmětu Pedagogická diagnostika
Kód předmětu KPEP/8PD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Najmonová Marie, Mgr. Ph.D., MBA
  • Vítečková Miluše, doc. PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
1. Význam pedagogické diagnostiky vzhledem kedukačnímu procesu. 2. Východiska vývojové psychologie a speciální pedagogiky pro pedagogickou diagnostiku. 3. Metodologická východiska a metody pedagogické diagnostiky (etické zásady používání diagn. metod). 4. Žák jako struktura dispozic. 5. Školní zralost a její diagnostika. 6. Diagnostika žáků se SVP. 7. Diagnostika sociálníchvztahů (sociometrie). 8. Klima školní třídy (diagnostika, intervence). 9. Rodinné prostředí žáka a jeho diagnostika. 10. Projektivní diagnostické metody. 11. Tvorba PLPP a IVP vsouvislosti spedagogickou diagnostikou žáka.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je rozvoj pedagogicko-diagnostických kompetencí studentů učitelství 1. stupně. Zabývá se otázkami hodnocení výchovně-vzdělávacího procesu vsouvislosti sjeho podmínkami, průběhem a výsledky a je zaměřen na metody umožňující diagnostiku aktuální úrovně žáka (žáků, třídy), odhadu možného vývoje žáka (pedagogická prognóza) a stím související intervenci.
Student dokáže uplatňovat základní diagnostické dovednosti v edukačním procesu, poznávat žáka (chování, zájmy, dispozice, vědomosti a dovednosti, vztah k předmětu a k učení), poznávat třídu (situace ve třídě, vztahy mezi žáky, klima třídy), - uplatňovat autodiagnostiku.
Předpoklady
Provázanost s předměty KPEP/8PS1, KPEP/8PS2, KPEP/8SP1 a KPEP/8SP2.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

80 % účast ve výuce. Aktivní práce v seminářích. Vlastní diagnostická činnost (5 diagnostických materiálů).
Doporučená literatura
  • Bednářová, J., Šmardová, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010.
  • Dvořáková, Miloslava. Pedagogicko psychologická diagnostika I.. Vyd. 2., upr. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2000. ISBN 80-7040-402-7.
  • Dvořáková, Miloslava. Pedagogicko psychologická diagnostika II.ika. České Budějovice : PFJU, 1999.
  • Mertin, Václav; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha : Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie. 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr