Cílem předmětu je seznámit studenty se základy práce se třídou, s vlastním sebeobrazem a s ostatními subjekty ve školním prostředí (učitelé, žáci, rodiče, PPP, OSPOD apod.) Práce s třídou není ohraničena pouze edukační jednotkou, ale existují určité přesahy, které citelně ovlivňují vlastní dění ve třídě. Záměrem je tedy pochopit, že práce s třídou je systematická činnost, která je součástí vyučovacího procesu v celé jeho šířce - od nulté hodiny po polední přestávku. Koncepce předmětu je rozdělena do tří základních bloků a to 1. Diagnostika a její využití, 2. Pedagogická komunikace a práce s třídou a 3. Práce pedagoga při řešení krize. Zmíněné bloky provází účastníka prvotním začleněním jednotlivých žáků do určených sociometrických pozic v sociální skupině, využití různých druhů diagnostiky pro práci s kolektivem, stanovení úrovně třídního klimatu, možnost použití různých technik a her k zlepšení či posílení jednotlivých vazeb ve třídě, až po základní práci s krizí ve třídě, tedy intervenční činnosti v kombinaci s ostatními participanty.
Pedagogicko-diagnostické kompetence Intervenční dovednosti
|
-
Auger, Marie-Thér?se; Boucharlat, Christiane; Hučínová, Lucie. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
-
Berne, Eric; Nová, Gabriela. Jak si lidé hrají. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-992-7.
-
Ciklová, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu. Ostrava : EconomPress, 2014.
-
Dubec, Michal. Třídnické hodiny. Praha : Projekt Odyssea, 2007.
-
Křoustková Moravcová, Iva. Sociální a pedagogická komunikace : úvod do problematiky. Vydání první. Hradec Králové : Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-497-7.
-
Martínek, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresivnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
-
Nehyba, Jan; Kolář, Jan,; Dubec, Michal,; Smékal, Vladimír,; Brücknerová, Karla,; Muchová, Ludmila,; Moree, Dana,; Vaněk, Jan,; Svojanovský, Petr; Lojdová, Kateřina,; Mareš, Jiří. Reflexe mezi lavicemi a katedrou. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6703-5.
-
Procházka, Miroslav. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Vydání první. V Praze : Pasparta, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5.
-
Skácelová, Lenka. Metodika vedení třídnických hodin. Praha : Klinika adiktologie UK, 2012.
-
Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace : teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové : Gaudeamus., 2009.
-
Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Vlčková, Kateřina et al. Z posluchárny za katedru. Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Brno : Masarykova univerzita, 2015.
|