Předmět: Práce se třídou a utváření třídního klimatu

» Seznam fakult » FPE » KPEP
Název předmětu Práce se třídou a utváření třídního klimatu
Kód předmětu KPEP/8TK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Najmonová Marie, Mgr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Obsahem kurzu budou tato aktuální pedagogická témata: 1. Vývojové fáze koheze třídy a diagnostická mapa třídního kolektivu 2. Sociometrie ve školní třídě - benefity a rizika 3. Managerské dovednosti učitele a jejich vliv na třídní kolektiv 4. Pedagogická komunikace učitele s žáky 5. Třídnické hodiny jako forma prevence rizikového chování 6. Základní druhy patologie třídy a její řešení 7. Rizikové chování žáků a jejich vliv na pedagoga 8. Třída v krizi a včasná intervence pedagoga 9. Základní participující subjekty ve školském systému (OSPOD, SPC, SVP, PPP) 10. Komunikace s rodiči 11. Nespecifická prevence - možnost utváření školního klimatu 12. Začínající učitel a třídnictví 13. Sebereflexe učitele a psychohygiena ve vztahu k práci

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Případová studie
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy práce se třídou, s vlastním sebeobrazem a s ostatními subjekty ve školním prostředí (učitelé, žáci, rodiče, PPP, OSPOD apod.) Práce s třídou není ohraničena pouze edukační jednotkou, ale existují určité přesahy, které citelně ovlivňují vlastní dění ve třídě. Záměrem je tedy pochopit, že práce s třídou je systematická činnost, která je součástí vyučovacího procesu v celé jeho šířce - od nulté hodiny po polední přestávku. Koncepce předmětu je rozdělena do tří základních bloků a to 1. Diagnostika a její využití, 2. Pedagogická komunikace a práce s třídou a 3. Práce pedagoga při řešení krize. Zmíněné bloky provází účastníka prvotním začleněním jednotlivých žáků do určených sociometrických pozic v sociální skupině, využití různých druhů diagnostiky pro práci s kolektivem, stanovení úrovně třídního klimatu, možnost použití různých technik a her k zlepšení či posílení jednotlivých vazeb ve třídě, až po základní práci s krizí ve třídě, tedy intervenční činnosti v kombinaci s ostatními participanty.
Pedagogicko-diagnostické kompetence Intervenční dovednosti
Předpoklady
Oborově-didaktické praxe

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Průběžné hodnocení

Aktivní účast na výuce, využití diagnostického nástroje v praxi, průběžné zpracování seminárních úkolů.
Doporučená literatura
  • Auger, Marie-Thér?se; Boucharlat, Christiane; Hučínová, Lucie. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
  • Berne, Eric; Nová, Gabriela. Jak si lidé hrají. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-992-7.
  • Ciklová, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu. Ostrava : EconomPress, 2014.
  • Dubec, Michal. Třídnické hodiny. Praha : Projekt Odyssea, 2007.
  • Křoustková Moravcová, Iva. Sociální a pedagogická komunikace : úvod do problematiky. Vydání první. Hradec Králové : Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-497-7.
  • Martínek, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresivnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
  • Nehyba, Jan; Kolář, Jan,; Dubec, Michal,; Smékal, Vladimír,; Brücknerová, Karla,; Muchová, Ludmila,; Moree, Dana,; Vaněk, Jan,; Svojanovský, Petr; Lojdová, Kateřina,; Mareš, Jiří. Reflexe mezi lavicemi a katedrou. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6703-5.
  • Procházka, Miroslav. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Vydání první. V Praze : Pasparta, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5.
  • Skácelová, Lenka. Metodika vedení třídnických hodin. Praha : Klinika adiktologie UK, 2012.
  • Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace : teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové : Gaudeamus., 2009.
  • Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
  • Vlčková, Kateřina et al. Z posluchárny za katedru. Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Brno : Masarykova univerzita, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr