Předmět: Integrativní přístup v kognitivní psychologii

» Seznam fakult » FPE » KPSY
Název předmětu Integrativní přístup v kognitivní psychologii
Kód předmětu KPSY/0IP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Stuchlíková Iva, prof. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Hlavní témata: 1. Poznávání v motivačních a afektivních souvislostech 2. Motivační účinky na pozornost, poznávání a výkon 3. Vlivy emocí na učení a paměť 4. Explicitní a implicitní postoje 5. Konstrukcionistický přístup k emocím 6. Metakognice, emoční regulace a seberegulace 7. Zájem, motivační proměnná, která spojuje afektivní a kognitivní funkce 8. Interakce kognitivních, motivačních a afektivních procesů v normě a patologii (úzkost, deprese)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojit si integrativní pohled na poznatky z kognitivní psychologie. Předmět rozvíjí a propojuje poznatky z kognitivní psychologie, zabývá se vzájemnými z psychologie emocí a psychologie motivace, zaměřuje se na jejich vzájemné vazby a věnuje se interativnímu přístupu k intelektuálnímu fungování a vývoji. Hlavní témata: 1. Poznávání v motivačních a afektivních souvislostech. 2. Motivační účinky na pozornost, poznávání a výkon. 3. Vlivy emocí na učení a paměť 4. Explicitní a implicitní postoje 5. Konstrukcionistický přístup k emocím 6. Metakognice, emoční regulace a seberegulace 7. Zájem, motivační proměnná, která spojuje afektivní a kognitivní funkce 8. Interakce kognitivních, motivačních a afektivních procesů v normě a patologii (úzkost, deprese)

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška, Test

Doporučená literatura
  • Dai, D. Y., & Sternberg, R. J. Motivation, emotion, and cognition: Intergrative persectives on intellectual development and functioning. Lawrence Erlbaum Associates, 2004.
  • Demetriou, A., & Spanoudis, G. Growing Minds: A Developmental Theory of Intelligence, Brain, and Education. Routledge, 2018.
  • Eysenck, Michael W.; Keane, Mark T. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4.
  • Feldman Barrett, L. How Emotions are Made: The Secret Life of the Brain. Houghton Mifflin Harcourt (česky: Jak se tvoří emoce. Led., 2017). Houghton Mifflin Harcourt, 2017.
  • Kahneman, Daniel; Nevrlá, Eva. Myšlení : rychlé a pomalé. Vydání první. Brno : Jan Melvil Publishing, 2012. ISBN 978-80-87270-42-4.
  • Pouw, W.T.J.L., van Gog, T., & Paas, F. An Embedded and Embodied Cognition Review of Instructional Manipulatives. Educational Psychology Review, 26, 51-72. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr