Vyučující
|
-
Kučera Dalibor, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Klíčová témata kurzu: 1. Úvod do interdisciplinarity, dějiny a etika Vybraná témata: Vývoj interdisciplinárních přístupů v psychologii; Metodologické výzvy a přístupy (např. využití pokročilých statistických technik; integrativní metaanalýzy; fungování vědeckých kolektivů); Etické otázky v interdisciplinárním výzkumu (např. etické implikace umělé inteligence). 2. Informatika a technologie Vybraná témata: Pokroky v umělé inteligenci a kognitivních vědách; Vývoj v oblasti HCI (Human-Computer Interaction), VR a AR. 3. Neurovědy a biologické vědy Vybraná témata: Psychologie v kontextu neurověd a neuropsychologie; Neurozobrazovací metody, human connectome project, (epi)genetika; Neuroplasticita; neurodegenerace; Brain-computer/machine interface (propojení mozku a počítače) 4. Ekonomie, právo a politika Vybraná témata: Behaviorální ekonomie; Integrace AI v právu, behaviorální regulace a veřejná politika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními východisky a smyslem interdisciplinárního fungování vědy a výzkumu. Klíčovou úlohu zde hraje interdisciplinarita v oblasti psychologie, jak na teoretické, tak praktické úrovni. Jsou zmíněna specifika propojení s dalšími obory sociálních věd, s vědami humanitními, přírodními vědami, ale také technologiemi, které přinášejí výrazné změny v tradičním pojetí studia chování a prožívání.
Orientace v interdisciplinárních oborech, které jsou spojené s psychologií; systematizace a syntéza aktuálních informací.
|
Předpoklady
|
Předmět předpokládá komplexní znalost základních předmětů Bc. studia psychologie (dle EuroPsy). Klíčová je zejména orintace v dějinách psychologie, psychologických směrech, obecné a kognitivní psychologii, neurovědách a neuropsychologii. Současně se předpokládá schopnost efektivní práce s odbornými texty v angličtině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Test
Průběžné studium textů k tématům kurzu Zpracování a odevzdání zadaného úkolu v zadaném termínu Samostudium literatury (viz sylaby) Účast na výzkumném projektu (dle zadání) Přístupový test z obsahu studijních textů (jeden opravný pokus) Ústní zkouška z klíčových témat kurzu Aktivní účast (seminární)
|
Doporučená literatura
|
-
Goldstone R. Current Directions in Psychological Science. APS Journals.
-
Joranger, L. An interdisciplinary approach to the human mind: Subjectivity, science and experiences in change. Taylor & Francis, 2018.
-
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
Kulišťák, Petr. Neuropsychologie. 2., aktualiz. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-891-3.
-
Solms, Mark; Turnbull, Oliver. Mozek a vnitřní svět : úvod do neurovědy subjektivní zkušenosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0592-0.
-
Tileagă, C., & Byford, J. (Eds.). Psychology and history: Interdisciplinary explorations. Cambridge University Press, 2014.
-
Valsiner, J. Becoming integrative in science: Re-building contemporary psychology through interdisciplinary and international collaboration. Integrative Psychological and Behavioral Science, 41(1), 1-5. 2007.
|