Předmět: Pedagogická psychologie a její aplikace

» Seznam fakult » FPE » KPSY
Název předmětu Pedagogická psychologie a její aplikace
Kód předmětu KPSY/0PEPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Stuchlíková Iva, prof. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Hlavní okruhy: 1. Psychologický výzkum ve vzdělávání - hlavní výzkumné otázky, metodologické přístupy, dynamické procesní teorie 2. Funkční procesy zakládající učení - role kognitivních emočních a volních procesů, krátkodobé a dlouhodobé kognitivně intelektuální zdroje učícího se 3. Připravenost a rozvoj učícího se jedince 4. Budování poznání a vytváření expertní úrovně znalostí 5. Příležitosti k učení - vliv kontextu a kognitivní aktivace 6. Role učebních cílů a motivace k učení 7. Vývoj seberegulovaného učení 8. Výzkum výuky a tutoringu 9. Psychologické aspekty kooperativního učení, konstruktivistických přístupů k učení 10. Online učení, počítačem řízená a podporovaná výuka, simulace a virtuální realita ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na aktuální přístupy a témata pedagogické psychologie. Cílem je, aby si student prohloubil evidence-based porozumění klíčovým procesům, které ovlivňují učení a psychický vývoj ve vzdělávacím kontextu. Hlavní okruhy: 1. Psychologický výzkum ve vzdělávání - hlavní výzkumné otázky, metodologické přístupy, dynamické procesní teorie. 2. Funkční procesy zakládající učení - role kognitivních emočních a volních procesů, krátkodobé a dlouhodobé kognitivně intelektuální zdroje učícího se 3. Připravenost a rozvoj učícího se jedince 4. Budování poznání a vytváření expertní úrovně znalostí 5. Příležitosti k učení - vliv kontextu a kognitivní aktivace 6. Role učebních cílů a motivace k učení 7. Vývoj seberegulovaného učení 8. Výzkum výuky a tutoringu 9. Psychologické aspekty kooperativního učení, konstruktivistických přístupů k učení 10. Online učení, počítačem řízená a podporovaná výuka, simulace a virtuální realita ve výuce.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Kombinovaná zkouška

Prezentace týmového projektu.
Doporučená literatura
  • Corno, Lyn; Anderman, Eric M. Handbook of educational psychology. Third edition. New York ; London : Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. ISBN 978-0-415-89482-1.
  • Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • Mayer, Richard E.,; Alexander, Patricia A. Handbook of research on learning and instruction. Second edition. New York ; London : Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-83175-9.
  • Pekrun, Reinhard; Linnenbrink-Garcia, Lisa. International handbook of emotions in education. 1st pub. New York : Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-89502-6.
  • Wentzel, Kathryn R.; Miele, David B. Handbook of motivation at school. Second edition. New York ; London : Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. ISBN 978-1-138-77620-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr