Vyučující
|
-
Nohavová Alena, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
20 psychologických principů vzdělávání: PRINCIP 1: Přesvědčení žáků o inteligenci a schopnostech nebo způsob, jakým je vnímají, mají vliv na to, jak tito žáci na kognitivní rovině fungují a jak se učí. PRINCIP 2: To, co žáci už vědí, ovlivňuje jejich učení. PRINCIP 3: Kognitivní vývoj žáků a jejich učení nejsou omezovány obecnými vývojovými etapami. PRINCIP 4: Učení je založené na kontextu a přenos učení do nových kontextů proto neprobíhá spontánně, ale je potřebné ho usnadňovat. PRINCIP 5: Osvojování dlouhodobých znalostí a dovedností výrazně závisí na procvičování. PRINCIP 6: Pro učení je důležité, aby žáci dostali jasnou, vysvětlující a včasnou zpětnou vazbu. PRINCIP 7: Seberegulace žáků napomáhá učení a seberegulační dovednosti je možné vyučovat. PRINCIP 8: Tvořivost žáků je možné pěstovat. PRINCIP 9. Žáci mají větší radost z učení a dosahují lepších výsledků, pokud je jejich motivace k úspěchu spíše vnitřní než vnější. PRINCIP 10: Pokud si žáci zvolí za cíl učivo skutečně zvládnout, spíše než podat dobrý výkon, jsou při řešení obtížných úkolů vytrvalejší a zpracovávají informace více do hloubky. PRINCIP 11: Očekávání, která mají učitelé od svých žáků, mají vliv na to, jaké mají tito žáci příležitosti k učení, na jejich motivaci a studijní výsledky. PRINCIP 12: Stanovení cílů, které jsou krátkodobé (proximální), specifické a přiměřeně náročné, posiluje motivaci více, než vytyčení cílů dlouhodobých (distálních), obecných a nadměrně obtížných. PRINCIP 13: Učení se odehrává v mnoha různých sociálních kontextech. PRINCIP 14: Interpersonální vztahy a komunikace mají zásadní význam jak pro proces výuka-učení, tak pro socio-emoční vývoj žáků. PRINCIP 15: Emoční pohoda má vliv na úspěšnost vzdělávání, na učení a vývoj. PRINCIP 16: Žáci se mohou naučit, jaké chování a jaké sociální interakce se od nich ve třídě očekávají, a to prostřednictvím prověřených zásad chování a efektivního vyučování. PRINCIP 17: Efektivní vedení třídy je založené na (a) vytyčení vysokých očekávání a jejich sdělení třídě, (b) konzistentním rozvíjení pozitivních vztahů a (c) poskytování rozsáhlé podpory žákům. PRINCIP 18: Formativní i sumativní hodnocení žáků je důležité a užitečné, každé z nich ale vyžaduje odlišný přístup a interpretaci. PRINCIP 19: Dovednosti, vědomosti a schopnosti žáků se nejlépe měří pomocí hodnotících procesů založených na vědeckých poznatcích psychologie, s dobře definovanými standardy pro kvalitu a spravedlivost hodnocení. PRINCIP 20: Smysluplné využití dat získaných při hodnocení žáků závisí na jasné, správné a spravedlivé interpretaci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení s tzv. 20 nejdůležitějšími psychologickými principy pro vzdělávání. V předmětu je analyzováno těchto 20 psychologických principů vzdělávání, které jsou rozdělené do 5 základních oblastí: učení, motivace, hodnocení, management třídy, wellbeing. Dále jsou řešeny náročné pedagogické situace ve školním prostředí.
Sebereflexe a rozvoj profesního vidění.
|
Předpoklady
|
žádné zvláštní předpoklady
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Sebereflexe
Aktivní účast na semináři. Výstupy z předmětu směřují do portfolia.
|
Doporučená literatura
|
-
Americká psychologická asociace, Koalice pro psychologii ve školství. (2015). 20 nejdůležitějších psychologických principů pro vzdělávání od mateřské po střední školu [česká verze]..
-
Čáp, Jan; Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vydání první. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Feřtek, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. 1. vydání. Praha : Nová beseda, 2015. ISBN 978-80-906089-2-4.
-
Fontana, David; Balcar, Karel. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 3. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
-
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Janík, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Korthagen, F. A. J.,; Najvar, Petr. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
|