Předmět: Metodologické praktikum

» Seznam fakult » FPE » KPSY
Název předmětu Metodologické praktikum
Kód předmětu KPSY/7MPR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Staněk Jakub, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní osnova semináře: Tvorba výzkumného návrhu Teoretické ukotvení Výzkumná oblast, problém, cíle, VO a hypotézy Výzkumný soubor, sběr dat, Výzkumné metody Zpracování dat Časový harmonogram Etika výzkumu Možné problémy a jejich řešení V hodinách bude probíhat rovněž prezentace výzkumného návrhu studenty spojená s odbornou diskusí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům aktualizaci a přehled klíčových východisek metodologie a statistiky a zprostředkovat jejich využití v praxi. Důraz je kladen zejména na kvalitní zpracování návrhu projektu (výzkumného designu) kvalifikační práce. Dílčí témata zahrnují zejména práci s relevantními teoretickými východisky, výběr výzkumného souboru, sběr dat, volbu výzkumných metod, volbu adekvátních statistických metod, zpracování časového harmonogramu a uvážení možných rizik, které s realizací výzkumu souvisejí. Seminář je určen pro studenty druhého ročníku v letním semestru a studenty třetího ročníku v zimním semestru.
Student získá praktické informace spojené s přípravou výzkumného návrhu a jeho realizací. Zároveň bude procvičováno využití metodologických a statistických znalostí, které jsou pro tento proces nezbytné.
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

docházka, prezentace výzkumného návrhu BP, aktivní zapojení ve výuce
Doporučená literatura
  • Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. (vybrané kapitoly).
  • Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Pailo..
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál..
  • Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál..
  • Chráska, M. (2008). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada..
  • Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita..
  • Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v pedagogickém výzkumu. Praha: Grada..
  • Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada..
  • Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál..
  • Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr