Vyučující
|
-
Vágnerová Marta, PhDr. Ph.D.
-
Matyušová Zdeňka, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. - 3. Zopakování probrané látky z předmětu Lexikologie I. a Lexikologie II. 4. Slovní zásoba z hlediska časového a místního. 5. Slovní zásoba z hlediska stylistického a sociálního. 6. Tvorba a změny významu - homonymie, antonymie. 7. Slovo, lexém, lexikální jednotka. 8. Lexikální pole. Metafora, metonymie, synekdocha. 9. Slovo jako produkt slovotvorby. 10. Pragmatický aspekt slovotvorby. 11. Význam slova na základě kontextu. 12. Frazeologie. Etymologie. 13. Lexikografie a typy slovníků. 14. Shrnutí problematiky, zápočet.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Individuální konzultace s vyučujícím
|
Výstupy z učení
|
Zopakování probrané látky z předmětu Lexikologie I. a Lexikologie II.
Absolventi jsou schopni orientovat se v základní slovní zásobě ruštiny, umějí v ruštině aktivně tvořit a pojmenovat jednotlivé tvary v systému (antonyma, synonyma, paronyma, homonyma apod.). Zvládají rovněž orientaci v základních slovnících, jakož i rozbor slov, což je základem pro správnou produkci textu.
|
Předpoklady
|
Pokročilá úroveň ve znalosti ruské morfologie a fonetiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Test, Průběžné hodnocení
Pravidelná účast a aktivní práce v seminářích, zvládnutí učební látky. Prohloubení a rozšíření orientace ve slovní zásobě Rj na pozadí jazyka mateřského. Ruská slovotvorba. Práce se slovníky.
|
Doporučená literatura
|
-
Denní tisk a jiné autentické materiály.
-
Čejka, P. :. Česká lexikologie. Brno 1992.
-
Forman, M. :. Posobije po leksikologiji russkogo literaturnogo jazyka. Praha 1974.
|