|
Vyučující
|
-
Bauman Petr, PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Bilingvní výuka, CLIL - základní principy a klíčové pojmy; informační a metodické zdroje pro CLIL. 2. Language of learning, language for learning, language through learning. 3. Ideová, obsahová, metodická a organizační dimenze kurikula. 4. The 4 Cs of CLIL: Content, Communication, and Cognition: the Culture of learning and instruction. 5. Conceptual knowledge, procedural knowledge, and metacognition; know what/that, know how, know with; cognitive discourse functions. 6. Kurikulum zamýšlené, realizované a dosažené. Planning, delivery, and assessment. 7. Ukázky metod CLIL ve výuce přírodovědných předmětů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení s principy a metodami výuky spojující obsah přírodovědných předmětů s rozvíjením komunikativních dovedností v anglickém jazyce. Pedagogický přístup CLIL (Content and Language Integrated Learning) patří k významným trendům evropského školství a je rovněž podporován MŠMT. Předmět rozvíjí vnímavost studentů k jazyku jako faktoru, který významně ovlivňuje osvojování učiva, a tudíž i kvalitu výuky.
Studenti získají hlubší porozumění obsahové dimenzi kurikula. Studenti získají hlubší porozumění jazyku jako faktoru, který ovlivňuje kvalitu výuky. Studenti budou schopni uplatit vybrané metody CLIL při výuce na SŠ.
|
|
Předpoklady
|
Angličtina B2.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Průběžné hodnocení
Aktivní účast ve výuce (tolerovány jsou dvě absence). Dva výstupy na základě vlastní přípravy: vedení dvou bloků v délce 20 min., ověření navržených aktivit založených na vybraných metodách CLIL. Odevzdání písemných podkladů (příprav) k aktivitám ověřeným na semináři, vč. případných úprav a komentářů. Odevzdání skupinové práce: zpracování tematického celku s využitím aktivit CLIL, který bude zahrnovat (a) motivační vstup, (b) expozici nového učiva, (c) procvičení/upevnění učiva, (d) ověření osvojených znalostí/dovedností, (e) aplikační přesah, tj. uplatnění osvojeného učiva v novém kontextu, v jiném tematickém celku, v praxi apod. Prezentace skupinové práce v posledním týdnu výukového období (v tzv. zápočtovém týdnu).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Coyle, Do; Hood, Philip,; Marsh, David. CLIL : content and language integrated learning. Cambridge, UK ; Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-11298-7.
-
Mehisto, Peeter; Marsh, David,; Jesús Frigols, María. Uncovering CLIL : content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. 1st ed. Oxford : Macmillan Education, 2008. ISBN 978-0-230-02719-0.
-
Wellington, Jerry; Osborne, Jonathan. Language and Literacy in Science Education. Buckingham: Open University Press, 2001. ISBN 0-335-20599-2.
|