Vyučující
|
-
Bauman Petr, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1. Profese učitele, kompetence učitele. 2. Legislativní vymezení učitelské profese, zákoník práce škola, práva a povinnosti učitele ve vztahu k zaměstnavateli, rodičům (zákonným zástupcům žáka) a žákům (odpovědnost za žáka v procesu vyučování, dětská práva). 3. Učitel a školní poradenské pracoviště ? konzultace a podíl na řešení a jak komunikovat edukační potíže žáků se svými kolegy ve škole (přednáška v tandemu s partnerem z fakultní školy). 4. Učitel a rodiče - formy spolupráce s rodiči, jak komunikovat s rodiči problémy edukační potřeb jejich dětí. 5. Učitel a kvalita jeho práce - kdo a jak učiteli pomáhá a vede jej ke zlepšování práce, komunikace s managementem školy, supervize a mentoring, uvádějící učitel, role školní inspekce. 6. - 9. Cíle a obsah vzdělávání v České republice, trendy a změny, porovnání se zahraničím. 10.-13. Pedagogické aspekty práce učitele. Obsah cvičení/semináře: Semináře budou navazovat na praktické aspekty výše uvedených témat přednášek. Témata k pedagogické diagnostice se budou věnovat obecně pedagogickým a didaktickým aspektům diagnostiky (diagnostika vzdělávacích výsledků, diagnostika procesů učení apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášek je prohloubit schopnost studentů vnímat profesní, osobnostní a sociální aspekty role učitele v současné škole, a to ve vztahu k postupnému odhalování zákonitostí výchovně-vzdělávacího procesu. Předmět bude rozdělen do tří oblastí, první bude sledovat pedeutologická hlediska, výchovné aspekty učitelovy práce a jeho komunikaci s rozmanitými partnery. V druhé oblasti budou představeny nové trendy ve vzdělávání, proměny cíle a obsahu vzdělávání v České republice a v inspirativních zahraničních vzdělávacích systémech. Třetí oblast bude zaměřena na rozbor a vyhodnocování pedagogických aspektů práce učitele (vedle aspektů didaktických). V rámci seminářů student získává vhled do praktických témat, v návaznosti na přednášky a reflexi vlastní pedagogické praxe.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Active participation in the seminar. Test. Presentation and discussion of the pedagogical section of the student?s portfolio.
|
Doporučená literatura
|
-
Mertin, Václav; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0..
-
Vališová, A.; Kasíková, H.; Bureš, M. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9..
-
Van Manen, Max. Pedagogický takt. České Budějovice: Nakladatelství JU, 2024. ISBN 978-80-7694-071-0..
|