Předmět: Pedagogika a pedagogicko-psychologická diagnostika

» Seznam fakult » FPR » CPV
Název předmětu Pedagogika a pedagogicko-psychologická diagnostika
Kód předmětu CPV/036
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v letním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bauman Petr, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: 1. Profese učitele, kompetence učitele. 2. Legislativní vymezení učitelské profese, zákoník práce škola, práva a povinnosti učitele ve vztahu k zaměstnavateli, rodičům (zákonným zástupcům žáka) a žákům (odpovědnost za žáka v procesu vyučování, dětská práva). 3. Učitel a školní poradenské pracoviště ? konzultace a podíl na řešení a jak komunikovat edukační potíže žáků se svými kolegy ve škole (přednáška v tandemu s partnerem z fakultní školy). 4. Učitel a rodiče - formy spolupráce s rodiči, jak komunikovat s rodiči problémy edukační potřeb jejich dětí. 5. Učitel a kvalita jeho práce - kdo a jak učiteli pomáhá a vede jej ke zlepšování práce, komunikace s managementem školy, supervize a mentoring, uvádějící učitel, role školní inspekce. 6. - 9. Cíle a obsah vzdělávání v České republice, trendy a změny, porovnání se zahraničím. 10.-13. Pedagogické aspekty práce učitele. Obsah cvičení/semináře: Semináře budou navazovat na praktické aspekty výše uvedených témat přednášek. Témata k pedagogické diagnostice se budou věnovat obecně pedagogickým a didaktickým aspektům diagnostiky (diagnostika vzdělávacích výsledků, diagnostika procesů učení apod.).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem přednášek je prohloubit schopnost studentů vnímat profesní, osobnostní a sociální aspekty role učitele v současné škole, a to ve vztahu k postupnému odhalování zákonitostí výchovně-vzdělávacího procesu. Předmět bude rozdělen do tří oblastí, první bude sledovat pedeutologická hlediska, výchovné aspekty učitelovy práce a jeho komunikaci s rozmanitými partnery. V druhé oblasti budou představeny nové trendy ve vzdělávání, proměny cíle a obsahu vzdělávání v České republice a v inspirativních zahraničních vzdělávacích systémech. Třetí oblast bude zaměřena na rozbor a vyhodnocování pedagogických aspektů práce učitele (vedle aspektů didaktických). V rámci seminářů student získává vhled do praktických témat, v návaznosti na přednášky a reflexi vlastní pedagogické praxe.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Active participation in the seminar. Test. Presentation and discussion of the pedagogical section of the student?s portfolio.
Doporučená literatura
  • Mertin, Václav; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0..
  • Vališová, A.; Kasíková, H.; Bureš, M. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9..
  • Van Manen, Max. Pedagogický takt. České Budějovice: Nakladatelství JU, 2024. ISBN 978-80-7694-071-0..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr