Předmět: Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie 1 a jeho didaktika

» Seznam fakult » FPR » CPV
Název předmětu Integrovaný přístup při výuce biologie, geografie, fyziky a chemie 1 a jeho didaktika
Kód předmětu CPV/050
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bauman Petr, PaedDr. Ph.D.
  • Juráň Josef, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: 1. Integrované přírodovědné vzdělávání I. 2. Integrované přírodovědné vzdělávání II. - ST(R)E(A)M, CLIL 3. Kompetence (21st century skills) 4. Tvorba integrovaného kurikula 5. Rámcový vzdělávací program, integrace v českém prostředí 6. Výukové metody I. - pokusy, pozorování, badatelsky orientované vyučování (inquiry-based learning) 7. Výukové metody II. - project-based learning, problem-based learning, collaborative learning 8. Výukové metody III. - implementace moderních technologií (dynamické animace, 3D tisk, virtuální laboratoře apod.), engineering-based design learning 9. Výukové metody IV. - práce s daty a jejich vizualizace, modelování 10. Výukové metody V. - rozvoj kritického myšlení, diskuse, argumentace 11. Výukové metody VI. - metody hodnocení v integrovaném vzdělávání 12. Pedagogický a didaktický výzkum v integrovaném vzdělávání - případové studie Obsah semináře: Semináře navazují na teoretické přednášky a umožňují praktickou aplikaci poznatků prostřednictvím případových studií, videí a dalších materiálů. Součástí seminářů budou také konzultace k závěrečné práci.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět poskytuje komplexní úvod do integrovaného přírodovědného vzdělávání. Studenti se seznámí s možnostmi a metodami propojení přírodovědných disciplín a aplikují je na konkrétní témata. Výstupem kurzu bude návrh integrované přírodovědné výukové jednotky z vybraných oblastí.

Předpoklady
Vyžadován je přehled o předmětech biologie, geografie, fyziky a chemie na úrovni gymnázia.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet bude udělen za aktivní účast na seminářích a průběžnou práci na závěrečné práci. Závěrečná práce se zaměří na návrh struktury integrované přírodovědné výukové jednotky a bude obhajována formou kolokvia.
Doporučená literatura
  • Bybee, Roger W. The Case for Stem Education: Challenges and Opportunities. Arlington, Virginia : National Science Teachers Association, 2013. ISBN 978-1936959259.
  • Jančaříková, Kateřina. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání : metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Praha : Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-289-7.
  • Johnson, Carla C.; Mohr-Schroeder, Margaret J.; Moore, Tamara J.; English, Lyn D. Handbook of Research on STEM Education. New York, New York ; London : Routledge, 2020. ISBN 9780367075620.
  • Koldová, Helena; Janík, Tomáš; Bílek, Martin; Dostál, Jiří; Mádlová, Michaela; Mentlík, Pavel; Rokos, Lukáš; Šimik, Ondřej; Trnová, Eva. Přístupy k integraci vzdělávacího obsahu z pohledu kurikula, výuky a učitelského vzdělávání. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2024. ISBN 978-80-7694-097-0.
  • Koldová, Helena; Petrášková, Vladimíra; Novotná, Jarmila,; Moraová, Hana; Samková, Libuše,; Jordánová, Dagmar; Kazda, Martin; Reslová, Hana. Integrovaná výuka z pohledu výuky matematiky. 1. vydání. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7394-841-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr