Předmět: Mezioborový přístup při řešení globálních environmentálních výzev

» Seznam fakult » FPR » CPV
Název předmětu Mezioborový přístup při řešení globálních environmentálních výzev
Kód předmětu CPV/053
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kučera Tomáš, doc. RNDr. Ph.D.
  • Šantrůčková Hana, prof. Ing. CSc.
  • Kavan Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: 1. příroda ? člověk v?přírodě, přírodní estetika, přírodní filosofie, koncept divočiny 2. krajina ? kulturní koncept, hospodaření, krajinný ráz 3. životní prostředí (a) podklad ? horniny jako suroviny, živá půda 4. životní prostředí (b) voda ? fyzikální a chemické vlastnosti, cyklus 5. životní prostředí (c) vzduch ? atmosféra, fyzika a chemie, energie, klima 6. počasí a klima a dějinné události (incl. desertifikace, malá doba ledová, industrializace?) 7. politika GKZ ? emise skleníkových plynů, oteplování, sucho, migrace 8. krize biodiverzity ? vymírání, snižování populační početnosti, úbytek stanovišť 9. pandemie ? propojení světa, modelování vývoje, evoluce nákazy, reakce komunit 10. globální ekonomika a představa trvalé udržitelnosti života vs. rozvoje Obsah semináře: Studenti ve skupinách aktivně připraví a formou kolokvia prezentují případové studie, přičemž cílem je analýza a rozbor problému, stanovení cílů, definování tzv. klíčových hráčů a konečně návrh variantních řešení. Případové studie budou z?oblastí životního prostředí a veřejně dostupných zdrojů. Např. DOL, Bečva, Turow, ale lze i menší zásahy do životního prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je ukázat na propojení environmentálních problémů provázanost dnešního světa včetně mezioborových souvislostí. Na vybraných environmentálních příkladech budou prezentovány odlišné oborové přístupy k?dané problematice, a to z?pohledu fyzikálních, chemických, biologických a geografických oborů. Svorníkem jsou pak příklady dobově odlišného environmentálního myšlení a přístupů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Pro splnění zápočtu student předloží osnovu semestrální práce. Pro splnění zkoušky student na vybraném případu vypracuje formou závěrečné semestrální práce případovou studii. Prezentace a obhajoba bude mít formu kolokvia.
Doporučená literatura
  • Carson R. (2020) Tiché jaro. (Silent Spring, 1962)..
  • Frouz (2021) Aplikovaná ekologie. Karolinum, Praha..
  • Kahneman D. (2012): Myšlení pomalé a rychlé. Praha..
  • Kolektiv (2021): Environmentální výzkum a hrozby 21. století. Karolinum, Praha..
  • Lomborg B. (2006) Skeptický ekolog. Dokořán, Praha. (2008 Zchlaďte hlavy, 2021 Falešný poplach)..
  • Lovelock (1994): Gaia živoucí planeta. Praha. (2008 Gaia vrací úder, 2012 Mizející tvář Gai)..
  • Meadows D. (1995): Překročení mezí. Argo, Praha. (Limits to growth, 1972)..
  • Moldan B. (2015): Podmaněná planeta. Karolinum, Praha..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr