Vyučující
|
-
Robovský Jan, RNDr. Ph.D.
-
Vašutová Martina, Mgr. Ph.D.
-
Sládeček František, RNDr. Ph.D.
-
Koutecký Petr, Mgr. Ph.D.
-
Kubín Jaroslav, Mgr.
-
Veselá Petra, Mgr.
-
Juráň Josef, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Právní a etické pozadí obstarávání materiálu. Biologická fotografie. Evidence. Aplikace na určování přírodnin 2. Horniny, minerály, fosílie 3. Preparace hmyzu I. (napichování a lepení - brouci), údržba a ochrana sbírek hmyzu 4. Preparace hmyzu II. (preparace s roztažením křídel - motýli) 5. Obratlovci I. (kapalinové preparáty, osteologická preparace) 6. Obratlovci II. (dermoplastické preparáty - balky) 7. Pobytová znamení, fotopasti 8. Heterotrofní protista (sběr materiálu, jednoduché kultivace aj.) 9. Sinice a řasy (sběr materiálu, využití sbírek kultur, trvalé preparáty - rozsivky, barvené preparáty aj.) 10. Houby a lišejníky (herbáře, uchovávání chorošů, sbírka mikroskopických hub aj.) 11. Mechorosty a cévnaté rostliny (herbáře, speciální sbírky objemnějších objektů, např. šišky aj.) 12. 3D tisk pomůcek 13. Exkurze do depozitářů a expozičních částí Jihočeského muzea v Českých Budějovicích
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 11 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je určen studentům učitelství biologie pro střední školy a jeho cílem je poskytnout studentům informace o možnostech získávání materiálu pro výuku biologie, jeho udržování, preparaci a konzervaci. Během semináře studenti také získají informace o tom, jakým způsobem pečovat o školní přírodovědné sbírky. Součástí semináře je také exkurze do muzea do profesionálně vedené sbírky
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast (minimálně na 60%) na seminářích
|
Doporučená literatura
|
-
? RÖTTGER, Rudolf, KNIGHT, Robert & FOISSNER, Wilhelm, eds. (2009). A course in protozoology. Aachen: Shaker, 259 s..
-
Altmann, A.:. Přírodniny ve vyučování přírodopisu a biologii. Praha, SPN, 1996.
-
DOSEDLA, Martin et al. (2022). Integrace technologie 3D tisku do výuky na základních a středních školách: ověřená metodika. Brno: Masarykova univerzita, 82 s..
-
FRIŠHONS, Jan et al. (2017-2020). Zoologické preparáty pro výuku přírodovědy, přírodopisu a biologie. Živa 2017/4, 2018/4, 2020/3 a 6 : CIX-CXI, CXII-CXV, LXXXIV-LXXXVI a CLXXII-CLXXIV..
-
KŘÍSA, Bohdan & PRÁŠIL, Karel, eds. (1989). Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství,229 s..
-
MOUREK, Jan & LIŠKOVÁ, Eva (2010). Biologické sbírky - metody sběru, preparace a uchovávání: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 52 s..
-
TÁBORSKÝ, Karel (1961). Metodika zoologických prací v muzeích. Díl 1-2., Praha: Národní muzeum, 667 s..
-
WEBSTER, Michael S., ed. (2018). The extended specimen: emerging frontiers in collections-based ornithological research. Boca Raton: CRC Press, 240 s..
-
WINKLER, Josef. R. (1974). Sbíráme hmyz a zakládáme entomologickou sbírku. SZN: Praha, 211 s..
|