Předmět: Seminář z praktické didaktiky přírodních věd

» Seznam fakult » FPR » CPV
Název předmětu Seminář z praktické didaktiky přírodních věd
Kód předmětu CPV/189
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Juráň Josef, Mgr. Ph.D.
  • Ichová Jarmila, Mgr.
Obsah předmětu
Obsah přednášky: 1. Práce v laboratoři, příprava materiálu pro cvičení. Efektivní využití času při laboratorní práci, pracovní listy a protokoly, sestavení přehledu potřebného materiálu, zpracování "kalendáře", kdy daný materiál začít shánět 2. Úkoly k vedení kroužků, přípravy her. Přírodovědné kroužky jsou určeny pro přípravu na předmětové soutěže - jak zaujmout a nenudit při nepovinné výuce. 3. Styly učení I. Na několika příkladech ukázat, jak připravit hodinu a vyhovět dětem s vizuálním učebním stylem, sluchovým (auditivním) nebo pohybovým (kinestetickým) učebním stylem. 4. Styly učení II. 5. Vedení exkurzí, detailní plánování. Jak připravit exkurzi, pracovní listy a následné přezkoušení ze získaných poznatků. 6. Práce s problémovým žákem, práce s rodiči. Několik osvědčených postupů získaných praxí, ukázky nejčastěji se opakujících problémů, příprava třídních schůzek, jednání s rodiči. 7. Problémové části učiva a přístup k nim I. Způsob kladení otázek. Praktický nácvik kladení otázek, zpětná vazba. 8. Problémové části učiva a přístup k nim II. 9. Problémové části učiva a přístup k nim III. 10. Metody zkoušení a ověřování vědomostí a dovedností. Praktický nácvik 11. Přehled současných učebních textů 12. Motivace žáka, jeho aktivizace. Jak si poradit s kázní ve třídě, vytváření bezpečného prostředí. Obsah cvičení: Rozbor problematiky výuky přírodních věd na gymnáziích.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktická výuka
Výstupy z učení
Vyzkoušet si své dovednosti před kolegy, než předstoupím před žáky.
Studenti získají dovednosti pro úspěšné zvládnutí každodenní práce učitele na SŠ.
Předpoklady
Perfektní znalost SŠ učiva na gymnaziální úrovni.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Sebereflexe

Výstupy před kolegy, příprava materiálů a metod.
Doporučená literatura
  • Auger M.-T. a Boucharlat Ch. (2005): Učitel a problémový žák. Portál, Praha, 121 pp.
  • Kyriacou, Ch. (1996): Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 155 pp.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr