Vyučující
|
-
Juráň Josef, Mgr. Ph.D.
-
Ichová Jarmila, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášky: 1. Práce v laboratoři, příprava materiálu pro cvičení. Efektivní využití času při laboratorní práci, pracovní listy a protokoly, sestavení přehledu potřebného materiálu, zpracování "kalendáře", kdy daný materiál začít shánět 2. Úkoly k vedení kroužků, přípravy her. Přírodovědné kroužky jsou určeny pro přípravu na předmětové soutěže - jak zaujmout a nenudit při nepovinné výuce. 3. Styly učení I. Na několika příkladech ukázat, jak připravit hodinu a vyhovět dětem s vizuálním učebním stylem, sluchovým (auditivním) nebo pohybovým (kinestetickým) učebním stylem. 4. Styly učení II. 5. Vedení exkurzí, detailní plánování. Jak připravit exkurzi, pracovní listy a následné přezkoušení ze získaných poznatků. 6. Práce s problémovým žákem, práce s rodiči. Několik osvědčených postupů získaných praxí, ukázky nejčastěji se opakujících problémů, příprava třídních schůzek, jednání s rodiči. 7. Problémové části učiva a přístup k nim I. Způsob kladení otázek. Praktický nácvik kladení otázek, zpětná vazba. 8. Problémové části učiva a přístup k nim II. 9. Problémové části učiva a přístup k nim III. 10. Metody zkoušení a ověřování vědomostí a dovedností. Praktický nácvik 11. Přehled současných učebních textů 12. Motivace žáka, jeho aktivizace. Jak si poradit s kázní ve třídě, vytváření bezpečného prostředí. Obsah cvičení: Rozbor problematiky výuky přírodních věd na gymnáziích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktická výuka
|
Výstupy z učení
|
Vyzkoušet si své dovednosti před kolegy, než předstoupím před žáky.
Studenti získají dovednosti pro úspěšné zvládnutí každodenní práce učitele na SŠ.
|
Předpoklady
|
Perfektní znalost SŠ učiva na gymnaziální úrovni.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Sebereflexe
Výstupy před kolegy, příprava materiálů a metod.
|
Doporučená literatura
|
-
Auger M.-T. a Boucharlat Ch. (2005): Učitel a problémový žák. Portál, Praha, 121 pp.
-
Kyriacou, Ch. (1996): Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 155 pp.
|