Předmět: Průběžná pedagogická praxe - učitelství biologie SŠ

» Seznam fakult » FPR » CPV
Název předmětu Průběžná pedagogická praxe - učitelství biologie SŠ
Kód předmětu CPV/500
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, v zimním i letním semestru.
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Juráň Josef, Mgr. Ph.D.
  • Starčevská Lucie, Mgr.
Obsah předmětu
Příprava studentů na výuku, samostatné výstupy studentů ve skupině a didaktický rozbor. Studenti každý týden absolvují praxi na vybrané škole, hodinu ve třídě, další hodina je věnována přípravě a rozboru výuky. Střídají se při výuce. Jako studijní opory slouží učebnice a další studijní materiály používané na konkrétní SŠ. Po absolvování praxí účast na semináři, kde dojde ke zhodnocení průběhu a přínosu praxe pro studenta.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Skupinová výuka
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Absolvování průběžné pedagogické praxe na vybrané střední škole. Studenti využijí a ověří svoje teoretické znalosti v praxi.
Diskuse (brainstorming) nad zpracováním materiálů na výuku a vlastní výuky. Zpětná vazba od vyučujících a ostatních studentů.
Předpoklady
Studenti mají znalosti z kurzů obecné didaktiky a rovněž z psychologie a pedagogiky. Absolvování didaktických předmětů z biologie pro SŠ.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Kolokvium, Sebereflexe

Absolvování praxe v požadovaném rozsahu složené z vlastní výuky ve třídě, domácí přípravy, přípravy praxe a její rozbor, po vedením příslušného vyučující na vybrané SŠ. Účast na společném semináři po skončení praxe. Před nástupem na praxi musí student zaplatit pojištění. Informaci poskytne garant předmětu.
Doporučená literatura
  • framework educational programs for secondary schools.
  • textbooks for teaching biology at secondary schools according to the relevant school.
  • Dufková, Edita; Naar, Dalibor; Neruda, Roman,; Röhlichová, Martina; Slejška, Zdeněk,; Šperl, Jan. Netradiční metody ve výuce biologie. 1. vydání. Praha : Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-0-5.
  • Chocholoušková, Zdeňka; Hajerová Műllerová, Lenka. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. První vydání. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
  • JÁČ, Martin et al. Didaktické kazuistiky výuky přírodopisu a biologie. (2019) Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 215 s.. 2019.
  • PAVLASOVÁ, L. (2013). Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  • Vinter, V., Králíček, I. Začínající učitel biologie. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 256 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-5021-6.. Olomouc, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr