Hlavní témata (osnova) seminářů po jednotlivých týdnech výuky: 1. týden: Proč učit didaktiku geografie, proč učit geografii? Struktura geografického vzdělávání ? cíle výuky geografie v kontextu s obecnými vzdělávacími cíli, vzdělávací význam deklarovaný Mezinárodní chartou geografického vzdělávání. Standardy geografického vzdělávání. Mezinárodní geografická unie (IGU) a její přínos geografickému vzdělávání. 2. týden: Výzkum v didaktice geografie ? aplikovaný/pedagogický. Významní zahraniční a čeští geografové a jejich přínos geografii a oborové didaktice geografie 3. týden: Klíčové dovednosti učitele zeměpisu, praktiky sebereflexe (metodika 3A aj.). Vyučování zeměpisu jako obousměrný proces: vztah učitel a žák. Motivace ve výuce zeměpisu. Chvála a kritika. Kázeň a řešení problémů. 4. týden: Rozvíjení a využívání různých zdrojů a pomůcek, moderních informačních technologií pro výuku geografie. Zdroje dat k výuce zeměpisu, mapové zdroje, videa a geografické portály. 5. týden: Výtvarný projev ve výuce zeměpisu a jeho funkce: náčrty, schémata a obrazy a jejich správné použití ve výuce zeměpisu. Digitální technologie aneb VR a AR v praktické výuce geografie. StoryMaps, MathCityMap a jiné portály využitelné při výuce geografie. 6. týden: Specifické metody a formy ve výuce geografie; Organizační formy výuky geografie (praktické ukázky). 7. a 8. týden: Vybrané netradiční přístupy ve výuce zeměpisu (BOV, P4CH, GRV, STEM, team teaching aj.) a jejich představení skrze praktické ukázky výuky. 9. týden: Žák a učení v zeměpise; hodnocení žákova učení a jeho kvalita. Práce s talentovanou mládeží v rámci geografických mezinárodních i českých zeměpisných soutěží ? ZO, iGEO, IESO, EGO aj. 10. týden: Od geografického kurikula k vyučovací hodině aneb specifika výuky vybrané oblasti geografického učiva ? GEOGRAFICKÉ INFORMACE A TERÉNNÍ VYUČOVÁNÍ 11. týden: Od geografického kurikula k vyučovací hodině aneb specifika výuky vybrané oblasti geografického učiva ? PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ (kartografie, topografie) 12. týden: Od geografického kurikula k vyučovací hodině aneb specifika výuky vybrané oblasti geografického učiva ? PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ (planetární geografie 13. týden: Od geografického kurikula k vyučovací hodině aneb specifika výuky vybrané oblasti geografického učiva ? PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ (fyzická geografie), ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ. 14. týden: Zkoušení a perspektiva: škálové hodnocení, slovní hodnocení. Tvorba badatelských otázek ve výuce zeměpisu. Problematika fixace a evaluace učiva v zeměpise. Sestavení písemných geografických testů. Hlavní témata (osnova) seminářů po jednotlivých týdnech výuky: 1. týden: Národní vzdělávací program (Bílá kniha). Rámcový vzdělávací program (RVP GV), metodika tvorby školního vzdělávacího programu (ŠVP GV) a zeměpisné kurikulum; tvorba vlastního tematického plánu = celková koncepce geografického vzdělávání na SŠ. 2. týden: Práce s učebnicemi, s geografickými periodiky, časopisy a významné odborné publikace ve výuce zeměpisu 3. týden: Praktické nácviky prezentačních zkušeností a dovedností, nonverbální komunikace, zásady práce s přístroji a pomůckami ve výuce zeměpisu z pohledu učitele. 4. týden: Využití dokumentárního filmu, videí a webových portálů, aplikací aj. ve výuce ? praktické ukázky práce s dokumenty (JSNS), cestopisy aj. 5. týden: Mapa jako zdroj geografických informací a praktická práce s atlasem a mapou při výuce zeměpisu ? z pohledu učitele a z pohledu žáka. Tvorba vlastní StoryMaps, využití aplikací (geocaching, questing, MathCityMap aj.) při praktické výuce.
|