Předmět: Didaktika geografie II.

» Seznam fakult » FPR » CPV
Název předmětu Didaktika geografie II.
Kód předmětu CPV/645
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v letním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Veselá Petra, Mgr. Dr. rer. nat.
  • Kneifl Roman, Mgr.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: 1. Jak učit nadčasově a přesto aktuálně: inovace, kreativita a reflexe ve výuce zeměpisu. Podpora tvůrčího a kritického myšlení. 2. Osvojování přírodovědného způsobu poznávání a řešení problémů (BOV1): Analogové modelování přírodních procesů. 3. Osvojování přírodovědného způsobu poznávání a řešení problémů (BOV2): Experimenty ve výuce zeměpisu. 4. Názorné formy výuky vybraných geografických témat a kooperativní vyučování. 5. Projekty a projektové dny jako aktivizační forma výuky: geografické výukové aktivity týkající se aktuálních (globálních či lokálních témat) a mezioborová spolupráce ve škole. 6. Výuka venku: geografické dovednosti v přírodě nebo ve venkovní učebně. 7. Místo, kde žijeme: metody využití poznatků z místní krajiny a jejího obyvatelstva pro výuku zeměpisu. 8. Demografická revoluce a její průběh v historickém kontextu. 9. Změny ve struktuře světového hospodářství v 2. polovině 20. století a na počátku 21. století. 10. Politická mapa světa a její změny po 2. světové válce do současnosti. 11. Jádrové oblasti světa, vymezení a základní struktura. 12. BRICS, nastupující ekonomiky se specifickým hospodářským postavením. 13. Periferní oblasti světa, hospodářský vývoj v současnosti. 14. Česká republika regionálně. Obsah semináře: 1. Inspirativní geodidaktické projekty ze světa. 2. Analogové modelování přírodních procesů v laboratoři a ve třídě. 3. Geovědné experimenty ve třídě. 4. Názornost výuky (od konkrétního k abstrakci, od empirie k teorii). 5. Kooperativní, problémové vyučování ? projekty. 6. Terénní výuka ? metody. 7. Terénní výuka ? projekty. 8. Projekt ?Ostrov? pro vymezení základních pojmů. 9. Klasifikace současného světového hospodářství s veškerými dopady na životní prostředí planety Země. 10. Změny na politické mapě světa, polarizace současného světa a postavení OSN v procesu sebeurčení. 11. Světová jádra ? hospodářský význam, vliv na ostatní regiony světa, strukturální změny. 12. BRICS ? společné rysy ekonomik, rozdílné postavení v současném světě. 13. Periferie s využitím Dollarstreet. 14. Česká republika s využitím projektového vyučování.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět slouží k přípravě budoucích odborně vzdělaných geografů pro povolání učitele. Studenti by se měli naučit využít své geografické znalosti a dovednosti a co nejefektivněji je umět předat žákům, zároveň své odborné znalosti aktualizovat a jejich obsah přizpůsobovat potřebám daného stupně škol.

Předpoklady
Pro zdárný průběh předmětu se předpokládá ukončení bakalářského stupně geografického vzdělávání.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast na přednáškách a seminářích, zpracovávání projektů na zadaná témata a jejich prezentace během zkoušky.
Doporučená literatura
  • Bičík, I., Janský, B. Příroda a lidé Země. NČGS.
  • Bičík, I. Makroregiony světa. NČGS, 2019.
  • Jeanette L.Drake et al. New Trends in Earth-Science Outreach and Engagement. Advances in Natural and Technological Hazard Research. Springer 2014.
  • Kestler, F. Einführung in die Didaktik des Geographieunterrichts. Klinkhardt, 2014.
  • Pomůcky:. Česko - školní atlas. Kartografie Praha, 2022.
  • Pomůcky:. Školní atlas světa, Kartografie Praha, 2022.
  • Schallhorn, E. Fachmethodik: Erdkunde-Methodik: Handbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr