Vyučující
|
-
Veselá Petra, Mgr. Dr. rer. nat.
-
Kneifl Roman, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1. Jak učit nadčasově a přesto aktuálně: inovace, kreativita a reflexe ve výuce zeměpisu. Podpora tvůrčího a kritického myšlení. 2. Osvojování přírodovědného způsobu poznávání a řešení problémů (BOV1): Analogové modelování přírodních procesů. 3. Osvojování přírodovědného způsobu poznávání a řešení problémů (BOV2): Experimenty ve výuce zeměpisu. 4. Názorné formy výuky vybraných geografických témat a kooperativní vyučování. 5. Projekty a projektové dny jako aktivizační forma výuky: geografické výukové aktivity týkající se aktuálních (globálních či lokálních témat) a mezioborová spolupráce ve škole. 6. Výuka venku: geografické dovednosti v přírodě nebo ve venkovní učebně. 7. Místo, kde žijeme: metody využití poznatků z místní krajiny a jejího obyvatelstva pro výuku zeměpisu. 8. Demografická revoluce a její průběh v historickém kontextu. 9. Změny ve struktuře světového hospodářství v 2. polovině 20. století a na počátku 21. století. 10. Politická mapa světa a její změny po 2. světové válce do současnosti. 11. Jádrové oblasti světa, vymezení a základní struktura. 12. BRICS, nastupující ekonomiky se specifickým hospodářským postavením. 13. Periferní oblasti světa, hospodářský vývoj v současnosti. 14. Česká republika regionálně. Obsah semináře: 1. Inspirativní geodidaktické projekty ze světa. 2. Analogové modelování přírodních procesů v laboratoři a ve třídě. 3. Geovědné experimenty ve třídě. 4. Názornost výuky (od konkrétního k abstrakci, od empirie k teorii). 5. Kooperativní, problémové vyučování ? projekty. 6. Terénní výuka ? metody. 7. Terénní výuka ? projekty. 8. Projekt ?Ostrov? pro vymezení základních pojmů. 9. Klasifikace současného světového hospodářství s veškerými dopady na životní prostředí planety Země. 10. Změny na politické mapě světa, polarizace současného světa a postavení OSN v procesu sebeurčení. 11. Světová jádra ? hospodářský význam, vliv na ostatní regiony světa, strukturální změny. 12. BRICS ? společné rysy ekonomik, rozdílné postavení v současném světě. 13. Periferie s využitím Dollarstreet. 14. Česká republika s využitím projektového vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět slouží k přípravě budoucích odborně vzdělaných geografů pro povolání učitele. Studenti by se měli naučit využít své geografické znalosti a dovednosti a co nejefektivněji je umět předat žákům, zároveň své odborné znalosti aktualizovat a jejich obsah přizpůsobovat potřebám daného stupně škol.
|
Předpoklady
|
Pro zdárný průběh předmětu se předpokládá ukončení bakalářského stupně geografického vzdělávání.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Účast na přednáškách a seminářích, zpracovávání projektů na zadaná témata a jejich prezentace během zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Bičík, I., Janský, B. Příroda a lidé Země. NČGS.
-
Bičík, I. Makroregiony světa. NČGS, 2019.
-
Jeanette L.Drake et al. New Trends in Earth-Science Outreach and Engagement. Advances in Natural and Technological Hazard Research. Springer 2014.
-
Kestler, F. Einführung in die Didaktik des Geographieunterrichts. Klinkhardt, 2014.
-
Pomůcky:. Česko - školní atlas. Kartografie Praha, 2022.
-
Pomůcky:. Školní atlas světa, Kartografie Praha, 2022.
-
Schallhorn, E. Fachmethodik: Erdkunde-Methodik: Handbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen, 2007.
|