Vyučující
|
-
Picek Tomáš, Ing. Ph.D.
-
Šantrůčková Hana, prof. Ing. CSc.
-
Urbanová Zuzana, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Úvod do tématu interakce půda-voda, systém rostlin-půda, zoologie půdy, biologie stresu rostlin, rozklad steliva, potravní řetězec v půdě, mikrobiální procesy a růst rostlin v mokřadech, dynamika půdy, scénáře změny klimatu, půdy a rostliny v suchu, degradace půdy a její vliv na půdní organismy, ochrana a udržitelné využívání půdy Obsah cvičení: Cvičení zahrnují několik exkurzí a také některé praktické práce v menších skupinách. Cílem exkurze je seznámit se s rostlinami, zvířaty a půdou v různých typech ekosystémů v přirozených souvislostech. Ekosystémy pod různými dopady na člověka budou představovat různé možnosti pro správu, ochranu a udržitelné využívání krajiny. Exkurze se bude týkat závažných témat, jako je eroze, sucho, emise skleníkových plynů a změna klimatu. Všechny přednášky a materiály pro cvičení budou k dispozici po skončení kurzu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Exkurze
- Účast na výuce
- 70 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozšířit a propojit znalosti o půdě, vodě a vegetaci. Největší důraz bude kladen na vzájemné působení těchto složek ekosystému v různých typech ekosystémů. Studenti by měli získat znalosti o fungování ekosystému za přirozených podmínek a za různých podmínek ovlivněných lidskou činností.
Propojení znalostí o půdě, rostlině a vodě; Týmová práce v mezinárodní skupině; Prezentace a diskuse o výsledcích
|
Předpoklady
|
Kurz je vhodný zejména pro studenty magisterského studia ekologie ekosystémů, botaniky, fyziologie rostlin a pokročilých bakalářů péče o životní prostředí. Studenti doktorského studia a studenti jiných oborů jsou rovněž vítáni, pokud se zaměřují na ekologii půdy, fyziologii rostlin, ochranu životního prostředí, interakce půdy a rostlin nebo ekologii mokřadů. Aktivní znalost angličtiny Smysl pro týmovou práci Dobrá fyzická kondice
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Kurz organizován formou 10denní mezinárodní letní školy v první polovině září, každý rok v jiné hostitelské zemi. Student se musí zúčastnit všech 10 dnů kurzu. Studenti pracují v menší skupině na vybraném tématu a prezentují výsledky, které získají během cvičení. Dále vypracují krátký projekt a report v malé pracovní skupině, které odevzdají po skončení kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
B. Bolin, R. B. Cook (eds. ): The major biogeochemical cycles and their interactions, 1983, SCOPE 21, 532 pp. Wiley..
-
Brady N. C. 1990: The nature and properties of soils. Macmillan Publ. Comp., New York..
-
Coleman D. C. et Crossley D.A. 1996: Fundamentals of Soil Ecology. Institute of Ecology, University of Georgia, Academic Press..
-
Frank B. Salisbury, Cleon W. Ross: Plant Physiology. Wadsworth Publishing Company, Belmont, California, 1992..
-
Kalff J.: Limnology: inland water ecosystems. Prentice-Hall, Upper Saddle River, 2002..
-
Lavelle P. et Spain A. V. 2005: Soil Ecology. Kluwer Academic Publishers, 654 pp..
-
M. J. Groom, G. K. Meffe and C. R. Carroll. 2006. Principles of Conservation Biology. Third edition. Blackwell Publishing..
-
Mitsch, J.W., Gosselink,, C.T (2000): Wetlands 3rd ed., John Wiley & Sons, Inc., New York..
-
Vymazal, J. et al., eds. (1998): Constructed Wetlands for Wastewater Treatment in Europe. Backhuys Publishers, Leiden..
|