Vyučující
|
-
Boukal David, prof. Ing. MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1. Evoluční ekologie jako syntéza dvou přístupů. Souvislosti mezi ekologickými a evolučními procesy. Centrální role fenotypu. Souvislost fenotypu a genotypu, role prostředí. 2. Typy individuálních znaků a jejich selekce. Veličiny měřící míru selekce a evoluční odpovědi. Breeder's equation. 3. Kvantifikace zdatnosti (fitness). Moderní pohledy na r- a K-selekci. Statické a dynamické krajiny zdatnosti. Souvislost měřítek zdatnosti se zpětnými vazbami regulující populace. 4. Fenomenologické a mechanistické modely v evoluční ekologii. Směna znaků a tok energie v jedincích. 5. Klasické studie evoluce životních cyklů. Případová studie 1: rozmnožovací strategie. 6. Adaptace v náhodných prostředích, bet-hedging. PS 2: evoluce dormance semen/propagulí u rostlin a zooplanktonu. 7. Fenotypová plasticita a reakční normy. PS 3: adaptace na různé predátory. 8. Sociobiologie a evoluce chování. PS 4: osobnost u živočichů. 9. Evoluce systémů rozmnožování a pohlavní výběr. PS 5: bitva pohlaví a péče o potomstvo. 10. Evoluce v kontextu mezidruhových interakcí predátor-kořist, rostlina-herbivor a hostitel-parazit. PS 6: evoluce virulence. 11. Evoluce kooperace, mutualismu ad symbiózy. PS 7: opylování u fíkovníků. 12. Evoluce způsobená člověkem. Domestikace jako evoluční proces. Evoluce rezistence vůči lékům a pesticidům. PS 8: evoluce způsobená rybolovem. Obsah cvičení: Četba a diskuze relevantních klasických článků a/nebo práce na výzkumném projektu malého rozsahu ve skupinách po 1-3 studentech (shrnutí poznatků o vybrané otázce na základě literatury, analýza vlastních nebo publikovaných dat nebo jednoduchá simulační studie).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Projektová výuka
- Účast na výuce
- 48 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Během kurzu se studenti seznámí s hlavními koncepty a klasickými metodami evoluční ekologie. Důraz je kladen na zpětné vazby mezi ekologickými a evolučními procesy a empirické příklady ilustrující danou problematiku. Cvičení je zaměřeno na vybrané koncepty a metody a zahrnuje diskuzi vybraných klasických prací v oboru a/nebo vlastní modelový projekt malého rozsahu definovaný na začátku kurzu. Tato kombinace umožní studentům získat praktickou zkušenost s přednášenou problematikou a získat přenositelné praktické dovednosti. Kurz rozšiřuje obsah kurzů Populační ekologie (KBO 334) a Evoluční biologie (KZO 270). Vysvětluje evoluci vybraných ekologických interakcí a fenoménů zahrnutých v předmětech KBO 334, KZO 270 a dalších kurzech. Přednášky jsou doplněny příklady zaměřenými na řešení konkrétních problémů a příklady recentních objevů ilustrujících metody a přístupy v klasické evoluční ekologii. Překryv s kurzem UMB 345 je minimální vzhledem k důrazu na biologický kontext.
Studenti v detailu porozumí hlavním evolučním fenoménům v ekologickém kontextu. Budou schopni interpretovat vědecké studie s evolučně ekologickým zaměřením, získají základní dovednosti nutné pro analýzu vybraných eko-evo otázek a porozumí souvislostem mezi danou otázkou, teoretickým rámcem a dostupnými metodami analýzy dané otázky.
|
Předpoklady
|
Tento kurz předpokládá základní znalost základních ekologických a evolučních principů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test, Seminární práce
Konkrétní forma a rozsah cvičení je upřesněna na základě úrovně znalostí a zájmu studentů navštěvujících kurz v daném roce. Výzkumné projekty malého rozsahu lze následně rozpracovat do podoby vědecké publikace. Zkouška kombinuje hodnocení přístupu studentů k diskuzím nad články/vypracování vlastního projektu s písemným testem na konci kurzu. Úspěšné složení testu vyžaduje získat alespoň 50% bodů.
|
Doporučená literatura
|
-
Fox C.W., Roff D.A., Fairbairn D.J. (eds), 2001: Evolutionary Ecology: Concept and Case Studies. Oxford University Press, Oxford..
-
Mayhew P.J., 2006. Discovering Evolutionary Ecology: Bringing Together Ecology and Evolution. Oxford University Press, Oxford..
-
Roff D.A. Modeling Evolution. New York, 2010. ISBN 978-0-19-957114-7.
|