Předmět: Ekosystémová půdní biologie

» Seznam fakult » FPR » KBE
Název předmětu Ekosystémová půdní biologie
Kód předmětu KBE/031
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V akademických rocích začínajících sudým letopočtem (např. 2020/2021), jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kaštovská Eva, doc. Mgr. Ph.D.
  • Tahovská Karolina, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.úvod - vymezení půdní biologie jako integrální součásti ekosystémové ekologie, půda jako komplexní (eko)systém, ekosystémové funkce, ekosystémová specifika půdního prostředí 2. význam klimatu, abiotických faktorů a charakteru vodního režimu v ekosystému pro fungování půd 3. vztahy a interakce v půdním ekosystému, nezastupitelná role vegetace, půdní biota, význam půdní biodiverzity, hlavní procesy v půdním ekosystému 4. detailně význam vztahu rostlina - půda, funkce rostlin v půdě, primární produkce, vstup organické hmoty, detritový potravní řetězec, živiny 5. fungování půd v lesních systémech, stálezelené vs. opadavé, význam hub a mykorhizních vztahů, specifika pralesů (tropy a hory), význam mrtvého dřeva, změny během disturbancí 6. půdy hospodářských lesů, význam skladby dřevin pro půdu, těžba, hnojení 7. specifika fungování zemědělských půd, důsledky orby, úrodnost a intensifikace, význam půdní struktury, ztráta organické hmoty, eroze, minerální a organické hnojení, vliv pesticidů, alternativy k tradičním postupům a půdoochranné technologie, agrolesní systémy 8. louky a pastviny, interakce v rhizosféře, význam symbióz (mykorhizní vztahy, fixace N2) 9. klima a luční společenstva, specifika půd alpínských systémů (louky vs. sutě), antropogenní vlivy 10. periodicky zaplavované půdy, mokřady (rašeliniště, rašelinné smrčiny), význam z hlediska koloběhu vody, procesy v zaplavené půdě, mokřadní rostliny a jejich přizpůsobení, výměny plynů, eutrofizace, odvodnění a revitalizace 11. arktické a subarktické oblasti, permafrost a změny klimatu, aridní oblasti, půdní krusty 12. přístupy při studiu ekosystémové půdní biologie, interdisciplinarita, metody studia 13. závěrečný diskuzní seminář, studentské prezentace - fungování půd a globální změna Obsah cvičení/semináře: V praktické části se budeme zabývat významem vztahů a interakcí mezi rostlinnými a půdními společenstvy pro pochopení reakcí ekosystémů na globální změnu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Grafické a výtvarné činnosti, E-learning, Individuální příprava ke zkoušce, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Individuální konzultace s vyučujícím, Flipped classroom
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 7 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 47 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurz posluchačům nabízí systematický přehled fungování půd v různých typech ekosystémů a poskytuje aktuální syntézu toho, co je známo o zpětných vazbách a interakcích mezi rozmanitými rostlinnými a půdními společenstvy, která jsou zásadním faktorem funkcí ekosystému. V přednášce dále definujeme a diskutujeme faktory, které jsou zásadní při formování diverzity a komplexnosti půdního prostředí v různých časoprostorových měřítkách a jak tyto faktory ovlivňují půdní procesy a koloběh energie a živin na úrovni ekosystému. V praktické části (seminář) se budeme zabývat i významem těchto vztahů a interakcí pro pochopení reakcí ekosystémů na globální změnu.

Předpoklady
KBE521 Ekologie půdy
KBE/521

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Pro úspěšné zvládnutí kurzu je potřeba absolvovat seminář, kde student prezentuje 10 minutový příspěvek na předem zadané téma vycházející z publikované odborné literatury (fungování půd v ekosystémech a globální změna). Dané téma student zároveň zpracuje jako esej v rozsahu 1200-1500 slov a odevzdá (před konáním semináře) jako podmínku udělení zkoušky (20% známky). Zkouška je písemná, pro její složení je potřeba získat 50% bodového hodnocení v testu. Během semestru jsou do výuky začleněny různé nástroje (propustky, kvízy apod.), které ověřují, co si student z výuky odnesl. Student tak získává zpětnou vazbu i průběžně a je veden k aktivnímu samostudiu. Kurz předpokládá aktivní zapojení studenta a jeho kreativního myšlení.
Doporučená literatura
  • Bardgett, R. (2005). The Biology of Soil: A community and ecosystem approach. Oxford University Press. 242pp..
  • Frouz J., Frouzová J., 2021. Aplikovaná ekologie, Karolinum, 432pp..
  • Hillel, D. (2008). Soil in the environment. Crucible of Terrestrial life. Academic Press. 307pp..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr