Předmět: Ochrana vodních ekosystémů

» Seznam fakult » FPR » KBE
Název předmětu Ochrana vodních ekosystémů
Kód předmětu KBE/047
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v letním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolář Vojtěch, RNDr. Ing. Ph.D.
  • Blabolil Petr, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášky: 1. Úvod: ochrana přírody, voda a vodní ekosystémy, vodní prostředí v Antropocenu 2. Ochrana povrchových vod: makrofyta, bezobratlí, obratlovci, červené seznamy IUCN a rizika vyhynutí 3. Ochrana ryb a rybářský management, akvakultury: nemoci a jejich dopady 4. Biologické invaze v povrchových vodách 5. Management ekosystémů a povodí, fragmentace řek a vodní elektrárny, obnova stanovišť, chráněné vodní ekosystémy 6. Ochrana mořských ekosystémů: změna klimatu, acidifikace oceánů, bělení korálů 7. Kvalita vody, trofický stav a eutrofizace, znečištění povrchových vod: od kovů po mikroplasty, hygienicky významné patogeny a toxické látky 8. Ekologie a ochrana populací vodních organismů, genetika chráněných druhů a biologická rozmanitost, ochranná opatření ex-situ 9. Nástroje pro monitoring povrchových vod: indexy znečištění, metabarcoding, eDNA, občanská věda, ekoinformatika, Big Data, iEkologie a conservation culturomics 10. Společenské vědy v ochraně přírody, společnost a vodní zdroje, metody sociálního výzkumu v ochraně vodních ekosystémů 11. Ochrana vodních ekosystémů podložená fakty, environmentální komunikace, aktivismus, právní ochrana, ochranářské zásahy 12. Globální a evropská politika ochrany vodních ekosystémů Obsah cvičení: 1. Literární rešerše, debaty 2. Zadání skupinových projektů 3. Počítačová cvičení: modelování populace, analýza životaschopnosti populace (PVA) 4. Počítačová cvičení: indexy biologické rozmanitosti 5. Eseje, psaní společné vědecké publikace 6. Praktická výuka, návštěvy vybraných laboratoří 7. Terénní studium

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Exkurze, Individuální konzultace s vyučujícím, Praktická výuka, Skupinová výuka, Případová studie, Blended learning
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurz poskytne přehled hlavních problémů ochrany sladkovodních a mořských ekosystémů. Studenti se seznámí s různými dopady a výzvami, jimž čelí vodní prostředí, a budou mít příležitost diskutovat o opatřeních, metodách a strategiích, jež mohou tyto výzvy řešit. Cílem cvičení je rozvíjet dovednosti kritického myšlení týkající se dopadů a možných řešení. Kurz se bude zabývat všemi vodními stanovišti, s hlavním důrazem na ekosystémy povrchových vod.
Studenti získají přehled o hlavních problémech ochrany sladkovodních a mořských ekosystémů. Seznámí se s různými dopady a výzvami, kterým vodní prostředí čelí, a rozvinou dovednosti kritického myšlení týkající se dopady a možná řešení.
Předpoklady
Kurz je vhodný pro studenty se základními ekologickými znalostmi. Doporučuje se znalost obecné limnologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zvládnutí základního učiva kurzu pro úspěšné složení zkoušky (minimálně 50 % správných odpovědí).
Doporučená literatura
  • Arlinghaus, R., Abbott, J. K., Fenichel, E. P., et al. (2019). Opinion: Governing the recreational dimension of global fisheries. Proceedings of the National Academy of Sciences 116(12), 5209-5213..
  • Dulvy, N. K., Sadovy, Y., & Reynolds, J. D. (2003). Extinction vulnerability in marine populations. Fish and Fisheries 4(1), 25-64..
  • Mace, G. M., Collar, N. J., Gaston, K. J., et al. (2008). Quantification of extinction risk: IUCN's system for classifying threatened species. Conservation Biology 22(6), 1424-1442..
  • Padilla, D. K., & Williams, S. L. (2004). Beyond ballast water: aquarium and ornamental trades as sources of invasive species in aquatic ecosystems. Frontiers in Ecology and the Environment 2(3), 131-138..
  • Primack, R. B., & Sher, A. (2016). Introduction to Conservation Biology. 1st edition. Sunderland: Sinauer Associates..
  • Primack, R. B. (2014). Essentials of Conservation Biology. 6th edition. Sunderland: Sinauer Associates..
  • Strayer, D. L., & Dudgeon, D. (2010). Freshwater biodiversity conservation: recent progress and future challenges. Journal of the North American Benthological Society 29(1), 344-358.
  • Učební pomůcky: Prezentace, výukový materiál, doporučené internetové odkazy, literatura, politické dokumenty..
  • van Rees, C. B., Waylen, K. A., Schmidt-Kloiber, A., Thackeray, S. J., Kalinkat, G., Martens, K., Domisch, S., Lilleb?, A. I., Hermoso, V., Grossart, H., Schinegger, R., Decleer, K., Adriaens, T., Denys, L., Jarić, I., Janse, J. H., Monaghan, M. T., De Wever, A., Geijzendorffer, I., Adamescu, M. C., & Jähnig, S. C. Safeguarding Freshwater Life Beyond 2020: Recommendations for the New Global Biodiversity Framework from the European Experience. Preprints 2020, 2020010212 (doi: 10.20944/preprints202001.0212.v1)..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr