Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1) Hydrologický cyklus, fyzikálně chemické vlastnosti vody 2) Prvky hydrologické bilance, voda v krajině 3) Hydrologické extrémy 4) Měření hydrologických veličin 5) Vyhodnocení a interpretace hydrologických dat 6) Hydrologické předpovědi a modely 7) Srážko-odtokové režimy v Česku a ve světě 8) Povodí jako ekosystém 9) Jezera - jejich typologie a způsob vzniku 10) Limnologie stojatých vod 11) Kvalita vody 12) Antropogenní vlivy na hydrologický cyklus a vodu v krajině 13) Legislativa ČR a EU 14) Syntéza - globální/regionální problémy a regionální specifika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět má za cíl seznámit studenty se základními principy fungování hydrosféry a vodních ekosystémů. Vysvětluje nejdůležitější procesy odehrávající se ve vodních tocích i stojatých vodách s důrazem na praktické použití nabytých znalostí během dalšího studia, zpracování kvalifikačních prací, ale i v následné praxi. Kurz obsahuje základní poznatky o hydrologické bilanci, statistickém zpracování hydrologických dat, limnologii stojatých a tekoucích vod, kvalitě vody, znečištění, lidských vlivech na hydrosféru a legislativu, která se dané problematiky týká.
Kurz je koncipován jako úvod do problematiky. Student by tak měl být schopen porozumět základním principům koloběhu vody v krajině, fyzikálním a chemickým procesům, které probíhají v tekoucích i stojatých vodách. Student by se měl také orientovat v metodách používajících se při studiu dané problematiky, měl by umět použít základní měřící přístroje a mít povědomí o dostupných zdrojích informací (např. předpovědní služba). Na základě těchto znalostí by se měl samostatně orientovat v problematice a umět interpretovat získané informace a procesy pozorované přímo v přírodě.
|
Předpoklady
|
Předmět předpokládá znalosti na úrovni středoškolského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Seminární práce
Zápočet za zpracování samostatné práce na vybrané téma v požadované kvalitě. Závěrečná kombinovaní zkouška - písemná část ověří teoretické znalosti z probíraných témat (min. 50% správnost pro přístup k ústní zkoušce), následná ústní část prověří pochopení disciplíny a schopnost na základě nabytých znalostí formulovat vlastní závěry (70% správnost pro splnění).
|
Doporučená literatura
|
-
Hornberger G. M. (2014): Elements of physical hydrology. Baltimore, Md.: Johns Hopkins University Press, 378 pp..
-
Kalff J. (2002): Limnology: inland water ecosystems. Prentice-Hall, Upper Saddle River, 592 pp..
-
Kopáček J., Hejzlar J., Rulik M. (2021): Voda na Zemi. Nakl. JU v Č.B., 399 str..
-
Ward A. D., Trimble S. W., Burckhard, S. R., Lyon, J. G. (2016): Environmental Hydrology, 3rd Edition. CRC Press, 695 pp..
|