Předmět: Znečištění a degradace půdy

» Seznam fakult » FPR » KBE
Název předmětu Znečištění a degradace půdy
Kód předmětu KBE/105
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V akademických rocích začínajících sudým letopočtem (např. 2024/2025) jen v letním semestru
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tahovská Karolina, RNDr. Ph.D.
  • Hais Martin, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášky: 1. pedosféra, funkce půdy, samočistící funkce, vlastnosti půdy, lokální a globální znečištění 2. formy a typy degradace, chemická a fyzikální degradace, dynamika procesů, znečištění půdy, způsoby a zdroje znečištění, ekotoxikologie, chování polutantů v půdě, interakce a šíření polutantu, faktory 3. organické polutanty (těkavé a semitěkavé, ropné látky) 4. anorganické polutanty (těžké kovy, posypové soli, radionuklidy) 5. acidifikace a eutrofizace, salinizace a alkalizace 6. extrémní vodní režim, desertifikace 7. ztráta půdy, těžba, eroze, protierozní opatření, odlesnění, rekultivace 8. utužení, ztráta organické hmoty, složení a úloha půdní org. hmoty, zdroje, zemědělské technologie, organická hnojiva, nápravná opatření 9. zastavování území, "brownfields" 10. biologická degradace, ztráta biodiverzity 11. asanace, metody asanace, skládkování, staré zátěže, bioremediace 12. ochrana půdy, legislativa, specifika ochrany vzhledem k typu využití půdy, indikátory půdní kvality, monitoring půd 13. využití geoinformatiky v ochraně půdy 14. stav půd v ČR Obsah cvičení: V praktické části se seznámíme s odběrem půdních vzorků, jejich zpracováním a stanovíme základní indikátory degradace, včetně reakce mikrobiálního společenstva na antropogenní zásah (bazální respirace, SIR, analýza aktivity FDA, mikrobiáoní biomasa, test klíčivost apod.).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laboratorní práce, E-learning, Případová studie
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 45 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je poskytnout posluchačům základní orientaci v problematice degradace půdy (chemická, fyzikální a biologická) a jejího znečišťování (kontaminace). V přednášce definujeme jednotlivé typy degradace i polutantů, jejich zdroje, mechanizmy působení, dynamiku jejich chování v půdě a prostředí, interakci s organismy, včetně možností nápravy (asanace, remediace). Budeme se zabývat i ochranou půdy, stavem půdy v ČR a dotčenou legislativou a v neposlední řadě i způsobem monitoringu půdní degradace. V praktické části se seznámíme s odběrem půdních vzorků, jejich zpracováním a stanovíme základní indikátory degradace (včetně reakce mikrobiálního společenstva na antropogenní zásah).
Studenti se zorientují v problematice degradace půdy (chemická, fyzikální a biologická) a jejího znečišťování (kontaminace), budou znát jednotlivé typy degradace i polutantů, jejich zdroje, mechanizmy působení, dynamiku jejich chování v půdě a prostředí, interakci s organismy, včetně možností nápravy (asanace, remediace). Budou tedy schopni posoudit vhodnost použití asanační technologie vzhledem k danému typu znečištění. Případně budou vědět na koho se obrátit pro získání podrobnějších informací a z jakých zdrojů čerpat. Budou umět odebrat půdní vzorek a stanovit základní vybrané biologické indikátory degradace.
Předpoklady
základní znalost chemie na středoškolské úrovni orientace v půdní ekologii a mikrobiologii a biogeochemických cyklech kurz ekologie půdy je vhodné zapsat předem, případně lze absolvovat současně s kurzem znalost zásad bezpečné práce v laboratoři
KBE/521

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Vypracování laboratorních protokolů

Pro úspěšné zvládnutí kurzu je potřeba absolvovat laboratorní praktikum, prezentovat výsledky na společném semináři v rámci výuky a odevzdat protokoly se získanými daty. Během semestru student 1x prezentuje 5 minutovou aktualitu na zcela volné půdně-degradační téma. Dané téma student posléze zpracuje jako esej v rozsahu 1000-1200 slov a odevzdá jako podmínku udělení zápočtu. Zkouška je písemná, pro její složení je potřeba získat 50% bodového hodnocení v testu.
Doporučená literatura
  • Alexander, M.: Biodegradation and bioremediation. Academic Press, San Diego 1994..
  • Alloway, B.J. (ed.) : Heavy metals in soils. Blackie Academic, London 1995. .
  • Káš J. a kol.: Biochemie životního prostředí. VŠCHT, Praha 1996. .
  • Salomons, W., Stigliami W.M. (eds.): Biogeodynamics of pollutants in soils and sediments. Springer, Berlin 1995. .
  • Šimek, M.: Základy nauky o půdě. 4. Degradace půdy. BF JU 2004. .
  • Walker C.H. et al.: Principles of ecotoxicology. Taylor-Francis, London 2001..
  • Jiří Slouka, Petr Beneš. Základy remediace kontaminovaného půdního prostředí. Chrudim, 2016. ISBN 978-80-86832-97-5.
  • kolektiv autorů. Kompendium sanačních technologií. Chrudim, 2006. ISBN 80-86832-15-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr