Vyučující
|
-
Choma Michal, RNDr. Ph.D.
-
Kaštovská Eva, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tahovská Karolina, RNDr. Ph.D.
-
Čapek Petr, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1. Funkce půdy v ekosystému (vymezení funkce a srovnání jednotlivých ekosystémů). 2.Tvorba půdy (zvětrávání, hlavní půdotvorné faktory. 3. Klasifikace půdy (taxonomie a nomenklatura, používané klasifikační systémy, půdní druhy). 4. Fyzikální vlastnosti půdy (textura, struktura, voda v půdě, teplota, aerace). 5. Půdní koloidy (typy a vlastnosti, výměnné kapacity, sorpce). 6. Půdní reakce (acidita, alkalinita, zasolenost). 7. Půdní organická hmota. 8. Ekologie půdních organismů. 9. Koloběhy živin v půdě (dusík, fosfor, síra). 10. Antropogenní vlivy (obhospodařování, eroze, znečištění) a kvalita půdy. 11. Prezentace esejů. Obsah cvičení: V blokovém cvičení seznámit s odběrem a přípravou půdních vzorků, se základními fyzikálními, chemickými a biologickými metodami a normami používanými při hodnocení kvality půd v ČR a v rámci EU (ISO normy) Během semestru student připraví s pomocí protokolu " Hodnocení kvality půd" projekt, ve kterém ohodnotí 3 půdy ve vybrané lokalitě v kontextu s podmínkami prostředí a navrhne vhodný způsob managementu. Projekt obhájí v širším kontextu na zkouškovém kolokviu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Praktická výuka, Skupinová výuka
- Účast na výuce
- 54 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Představit půdu jako základní složku suchozemského ekosystému: seznámit s tvorbou, vývojem a klasifikací půd, s nejvýznamnějšími faktory určujícími vlastnosti půd, s rolí rostlin jako základního zdroje půdní organické hmoty a s rolí půdních organismů v přeměnách organické hmoty a v cyklech živin. Kurz obsahuje základní informace potřebné pro plné porozumění problematiky přednášené v rámci pokročilejších půdních kurzů jako je Znečištění a degradace půdy, Ekologie půdních organismů pro PŽP, Fyzika a chemie půdy a Půdní mikrobiologie. Je určen především pro studenty bakalářského stupně studia Péče o životní prostředí, ale i pro všechny studenty, kteří potřebují získat povšechný přehled o půdě.
Student získá základní znalosti o funkci půdy v ekosystému, nejdůležitějších vlastnostech půdy jako prostředí pro růst rostlin a rozvoj ostatních organismů. Pochopí principy přeměn živin a organické hmoty v půdě a bude umět posoudit kvalitu půdy a eventuální vliv lidských zásahů na fungování půdy a jejich důsledky pro celý ekosystém.
|
Předpoklady
|
Student má základní znalosti o koloběhu živin v přírodě, v ekologii, mikrobiologii a rostlinné biologie na úrovni středoškolského studia. Studentům se doporučuje zapsat si společně s tímto předmětem také předměty Biogeochemické cykly KBE/102 a Ekologie KBE/022.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Kombinovaná zkouška, Test, Seminární práce
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno vypracováním a obhájením projektu zhodnocení kvality půd, jehož součástí je laboratorní praktikum, kdy se stanovují základní vlastnosti hodnocených půd. Dále následuje písemná zkouška zahrnující přednášenou problematiku, kde je potřeba získat minimálně 50 % bodů.
|
Doporučená literatura
|
-
Brady N.C. Weil R.R. The nature and properties of soils.. Prentice Hall.
-
Coleman D.C. et al. Fundamentals of soil ecology. Acad Press, 2004.
-
Paul E.A., Clark F.E. Soil microbiology and biochemistry. Acad Press, 1996.
-
Šantrůčková Hana et al. Ekologie půdy. České Budějovice, 2018. ISBN 978-80-7394-695-1.
|