Vyučující
|
-
Müllerová Anna, Mgr.
-
Řehounková Klára, RNDr. Ph.D.
-
Prach Karel, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Vymezení oboru; historie a současný stav; gradientový a diskrétní charakter vegetace (příklady).Vegetační jednotky a principy jejich vymezování; přirozené a druhotné hranice, ekotony, patches, gaps; přirozená lesní společenstva (listnaté lesy). Kvantitativní a kvalitativní znaky vegetace I.: vertikální a horizontální struktura a její geneze, klonalita; přirozená lesní společenstva (jehličnaté lesy). Kvantitativní a kvalitativní znaky vegetace II.: abundance, dominance, hustota, frekvence aj., biomasa; společenstva vodních nádrží včetně obnažených den, slanomilná vegetace. Kvantitativní a kvalitativní znaky vegetace III.: možnosti zpracování primárních dat; vlhkomilná nelesní společenstva. Vztahy vegetace k faktorům prostředí I. (klima, reliéf, substrát); mezické a xerotermní trávníky. Vztahy vegetace k faktorům prostředí II. (živiny, voda, oheň, světlo, biotické faktory); společenstva písků a jiných živinami chudých a kyselých stanovišť. Změny vegetace v čase I.: populační úroveň (mj. šíření, kolonisace, invaze, sezonalita); lemová aj. ekotonální společenstva. Změny vegetace v čase II.: sukcese s.s.; přirozená společenstva nad horní hranicí lesa. Změny vegetace v čase III.: dlouhodobé trendy a sekulární sukcese (vývoj rostlinstva v holocénu); ruderální vegetace. Vlivy člověka na vegetaci, aplikace; ruderální vegetace (zbytek) a společenstva plevelů. Geobotanika a krajinná ekologie, využití DPZ a GIS. Stručný přehled vegetace Evropy. Obsah cvičení: Čtyřdenní autobusová exkurse (květen); střídají se dvě trasy - "česká větev": Český kras, Polabí, Kokořínsko, České středohoří, Mostecko, Krušné hory, Slavkovský (Císařský) les, Šumava, Pošumaví, "moravská větev": hadcová step u Mohelna, stepi u Mor. Krumlova, Mor. kras, Litovelské Pomoraví, Jeseníky, Českomoravská vysočina (louky u Kameniček, rašeliniště Dářko) s menšími obměnami. Studijní opory: Power-pointové prezentace přednášejícího a příslušná literatura (vizte seznam literatury). Studijní opory: Power-pointové prezentace přednášejícího a příslušná literatura (vizte seznam literatury).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Individuální příprava ke zkoušce, Exkurze
- Exkurze
- 60 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s hlavními typy vegetace střední Evropy, s jejich vztahy k hlavním faktorům prostředí včetně vlivu člověka, s jejich vývojem v holocénu a současnými sukcesními změnami.
Studenti získají kvalitní přehled o vegetaci střední Evropy
|
Předpoklady
|
Předpokládá se absolvování některého z kurzů Botanika.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Rozbor kvalifikační práce, Seminární práce
Studenti musejí vypracovat a přednést referát o vegetaci jimi vybrané lokality, ukázat, že umějí pracovat s literaturou a informace vhodně syntetizovat a prezentovat. Podmínkou zkoušky je rovněž účast na čtyřdenní autobusové exkurzi.
|
Doporučená literatura
|
-
Chytrý M. 2009-2014. Vegetace ČR. Academia, Praha..
-
Kent M. and Coker P. (1992): Vegetation description and analysis. - Belhaven Press, London.
-
Mueller-Dombois D. and Ellenberg H. (1974): Aims and methods of vegetation ecology. - J. Wiley, Chichester.
-
Prach K. (2001): Úvod do vegetační ekologie. 2. vydání. Jihočeská universita, Č. Budějovice (scriptum ke kursu).
|